program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

adrian paci

Zaczynał jako malarz, z tradycyjnym wykształceniem z Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie. Obecnie mieszka i pracuje w Mediolanie. Dzieciństwo i okres dorastania spędzone w Albanii, jak i emigracja do Włoch odcisnęły trwałe piętno na jego pracach. Należy do grupy artystów debiutujących na początku lat dziewięćdziesiątych, określonych przez Edi Muka pokoleniem transformacji. W swoich pracach zgłębia własną autobiograficzną opowieść, jak i zbiorową narrację. Upadek komunizmu w Albanii stanowi dla niego punkt zwrotny, od którego rozpoczynają się diametralne zmiany społeczne, stale poruszane w jego twórczości. W pokazanym na weneckim Biennale w 2005 roku metaforycznym filmie Turn On (2004), w którym artysta wraca do rodzinnego miasta Szkodry, grupa bezrobotnych oświetla ciemne ulice za pomocą generatora. W kolejnym Albanian Stories (1997) trzyletnia córka artysty opowiada swojej lalce bajki, w których po chwili pojawia się daleka od dziecinnych wizji diagnoza na temat współczesnej kondycji Albanii. W Klodi (2005) tytułowy mężczyzna ustawiony frontalnie do kamery przez 40 minut opowiada o swoich doświadczeniach nielegalnego emigranta.

Piktori (2002) porusza problem miejsca artysty w społeczeństwie. Malarz podrabiający na zamówienie dyplomy, dokumenty, metki znanych marek, wykorzystuje swój talent, żeby zarobić na chleb.

W Vajtojca Paci pokazuje swój rytualny, potencjalny pogrzeb.

Realizując Back Home artysta zaprosił do współpracy swoich znajomych, którzy podobnie jak on wyemigrowali do Włoch. Na wystudiowanych fotografiach pozują na tle malowanej dekoracji przedstawiającej ich rodzinne domy, które pozostawili w Abanii.

^ Adran Paci, Cappella Pasolini, technika mieszana, 2005

^ Adrian Paci, Klodi, wideo, 2005

^ Adrian Paci, Cappella II, fotografia, 2004

^ Adrian Paci, The Princess, fotografia, 2003

^ Adrian Paci, Home to Go, technika mieszana: gips, marmur, pył, dachówka, sznur; 2001

^ Adrian Paci, Apparizione, wideo, 1997

^ Adrian Paci, Albanian Stories, wideo, 1997

 

 

linki do filmów

I Love the Galleriests and They Love Me Vajtoica Piktori
Happy Birthday from Shkodra TV1

Adrian Paci:

"...W spectrum moich zainteresowań nie mieszczą się wątki autobiograficzne czy reprezentowanie interesów Albańczyków. Ale można by temu stwierdzeniu zaprzeczyć, przypominając, że w zaraniu kariery artystycznej na arenie międzynarodowej prezentowałem Opowieści z Albanii, video którego bohaterką uczyniłem własną córkę. A najnowsze video to Klodi (...), opowieść o młodym Albańczyku. Tak, to prawda. Ale ani autobiografia ani "albańskość" nie są tym elementem, na który kładę szczególny nacisk. Istotna jest bliskość wobec materiału, którym się posługuję. Nie jestem w stanie udać się w miejsce, którego nie znam i coś natychmiast wymyślić. Na mój stosunek do Albanii składają się zarówno bliskość jak i dystans. Jestem zaangażowany zarówno na poziomie intelektualnym jak i osobistym w dynamikę życia w Albanii w aspekcie ludzkim, politycznym, ekonomicznym i społecznym na przestrzeni ostatnich piętnastu lat. Jednakże eksploracja tej dynamiki nie jest dla mnie problemem o charakterze autobiograficznym czy nostalgicznym - stanowi natomiast szansę, aby poddać analizie tożsamość w fazie kryzysu - twórczą walkę o przetrwanie, życie, które jest zarazem źródłem radości jak i tragedii."

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

"...Adrian Paci nie ucieka od tego, co jest z pozoru banalne. Dotyka najważniejszych problemów egzystencjalnych, które wyraża w celnej formie i z nieco pokrętnym poczuciem humoru. Za przykład może tu służyć udział artysty w wystawie zbiorowej Tillsammans (Razem) na Biennale w Tiranie w 2003 roku, w której uczestniczyli artyści szwedzcy, kubańscy i albańscy. Punktem wyjścia projektu była otwarta dyskusja emailowa; wszyscy uczestnicy wystawy doświadczyli na własnej skórze działania różnych form socjalizmu. Instytut Szwedzki był sponsorem wydarzenia, ale mógł przeznaczyć fundusze jedynie dla artystów szwedzkich. Adrian Paci zbudował instalację, w której znalazły się generatory, powszechny element krajobrazu życia w Albanii, gdzie kilka razy dziennie odcinany jest dopływ prądu. Kiedy brakło prądu na wystawie, artysta doprowadzał energię elektryczną do szwedzkich eksponatów, ale pod warunkiem, że Szwedzi za nią płacili - wprowadzony w obieg wkład narodowy."

Ann-Sofi Noring, z katalogu Adriana Paci.

"...W realizacjach video artysta przedstawia spontaniczną narrację, która wypływa z improwizowanego uczestnictwa bohaterów i przybiera ostateczny kształt dzięki klarownemu montażowi. Paci często oddaje kamerę w inne ręce, a dla siebie rezerwuje rolę scenarzysty, snującego opowieści. Warstwa narracyjna jest najważniejszym elementem pracy artysty. W mniejszym stopniu opierając się na konwencji sztuki video niż na tradycji teatru - sięgając do korzeni dawnych rytuałów religijnych (Vajtojca, 2002) - narracje Paciego odwołują się do iluzji i empatycznego utożsamiania się widza z uczestnikami opowieści. Artysta doprowadza do pogodzenia ze sobą przedstawienia i rzeczywistości w nieoczekiwanych rozwiązaniach, przenikniętych poczuciem tego, co dzieje się teraz, często pełnego humoru, ale zawsze będącego świadkiem momentu egzystencjalnego pęknięcia."

Paola Morsiani, No Simulacra, z katalogu Adriana Paci

"Narracja w pracach Paciego nie jest jedynie sposobem na nadanie wymiaru osobistego jego sztuce, ale jest również napotykaniem niezwykłych opowieści i decyzją, aby nie pozostać wobec nich obojętnym. Appazirione, 2000 to video z podzielonym ekranem - córka artysty śpiewa ludową piosenkę, na co odpowiadają uśmiechnięci krewni w Albanii. Realizacja ta powstała jako reakcja na opowieść starszej kobiety, która próbowała sobie poradzić z tęsknotą za siostrzenicą. Odtwarzała w korytarzu, w drodze do sypialni taśmę z głosem dziewczynki i udawała, że dziewczynka bawi się w pokoju obok. Back home (2001) to cykl fotografii rodzin emigrantów, ustawianych na tle obrazów, przedstawiających domy i mieszkania, które pozostawili w Albanii. Jest to przeciwieństwo fotografii przedstawiających nowe szczęśliwe życie, zwykle wysyłanych przez emigrantów do domów rodzinnych. O wiele mroczniejsze są wspaniałe fotografie Exit (1999), przedstawiające wyjście z kontroli paszportowej o świcie, pieczątki na bladych łopakach córki. Kiedy artysta oddał zdjęcia do wywołania, laboratorium fotograficzne złożyło na niego donos na policję jako domniemanego autora dziecięcych zdjęć pornograficznych. Video Believe me I'm an artist/ Uwierzcie mi jestem artystą (2000) to odtworzenie przesłuchania na policji, gdzie stawką mogła być wiza. Artysta próbuje objaśnić oficerowi policji co nim kierowało, a ten nie może lub nie chce tego zrozumieć."

Dominic Eichler, Strong Current/ Silny strumień, z katalogu Adriana Paci

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

Adrian Paci

ur. 1969, Szkodra, Albania
1987 - 1991 student malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie
1992 uczestnik kursu "Art and Liturgy" w Instytucie Beato Angelico w Mediolanie
1995 - 1997 wykładowca historii sztuki i estetyki na Uniwersytecie w Szkodrze
w 1997 ze względu na trudną sytuację polityczną w Albanii decyduje się wraz z rodziną na wyjazd z kraju do Włoch
od 2002 współpracuje z Galerią Franceski Kaufmann w Mediolanie i Petera Kilchmana w Zurychu
od 2003 wykładowca sztuk wizualnych na Accademia Carrara di Belle Arti w Bergamo i na Uniwersytecie Iuav w Wenecji
od 1997 mieszka i pracuje w Mediolanie

wybrane wystawy indywidualne:

2005
First At Moderna, Moderne Museet, Sztokholm, S
P.S. 1 Contemporary Art Center, Nowy Jork, USA
Perspective 147: Adrian Paci, Contemporary Arts Museum Houston, Houston, USA
Galeria Petera Kilchmanna, Zurych, CH
Galeria Exit, Peje, Kosovo, SCG

2004
Slowly, Galeria Franceski Kaufmann, Mediolan, I
Turn on, Galeria Via Farini, Mediolan, I

2003
A Toll on Rituals, Baltic Art Center, Gotland, S
Galeria Petera Kilchmana, Zurych, CH

2002
Sorella Morte, Adrian Paci, Galeria Franceski Kaufmann, Mediolan, I
True Stories, Galeria Irida, Sofia, BG

2001
Albanian Stories, Bildmuseet, Umea, S
Home Sweet Home, Aropia, Mediolan, I

1995
Permanent Instability, Państwowa Galeria Sztuki, Tirana, AL

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
Shoot the Family, wystawa objazdowa, USA, CAN

2005
Always a Little Further, Venice Biennale, Wenecja, I
Biennale of Goeteborg, Göteborg, S
Irreducible, Miami Art Center, Miami, USA

2003
In den Schluchten des Balkan. Kunst aus dem Südosten Europas, Kunsthalle Fridericianeum Kassel, Kassel, D
Draft, Kunsthalle Zurich, Zurych, CH
Blood and Honey, Sammlung Essl, Wiedeń, A
Se Bashku, Tirana Biennale 2, Tirana, AL
G2003, Museo delle Ossessioni, Vira, CH
Looking Awry, Apex Art, Nowy Jork, USA

2002
In Search of Balkania, Neue Galerie Graz, Graz, A
Exit: Nuove Geografie Della Creativita Italiana, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo per l'Arte, Turyn, I
Community of Surplus, 5th Werkleitz Biennial, Tornitz, D
The Horse Would Know But The Horse Can't Speak, Premio Furla, Fondazione Querini
Stampalia, Wenecja, I
It's Ain't Much But It's Home, Binz 39, Zurych, CH
Videolounge, Fondazione Andriano Olivetti, Rzym, I
Boundless, Belgrad Home, Collegium Artisticum, Sarajewo, BIH

2001
Tirana Biennale 1, National Gallery & Chinese Pavillion, Tirana, AL

2000
Manifesta 3, III Biennale Internazionale d'Arte Contemporanea, Lublana, SLO

1999
XLVIII Biennale, Wenecja, I

1998
Permanent Instability, Państwowa Galeria Sztuki, Tirana, AL

bibliografia

- Chiara Bertola, Adrian Paci, [w:] Toward uncertainty, David Winton Bell Gallery, Brown University, Providence 2002 (katalog wystawy).
- Milovan Farronato, Adrian Paci, "Tema Celeste", listopad-grudzień 2002.
- Chiara Parisi, wywiad z Adrianem Paci, [w:] The Horse Would Know, But The Horse Can't Talk, Premio Furla, Wenecja 2002 (katalog wystawy).
- Stefano Casciani, Giovane, Chi? Exit Nuova geografia della creativita italiana, "Domus", listopad 2002.
- Emanuela de Cecco, Adrian Paci, GAMC, Bergamo, 2002 (katalog wystawy).
- Francesca Pasini, Albanian Stories, "Linus", kwiecień 2002.
- Michael Nungesser, Beautiful Strangers. Albanian Kunst, "Kunstforum" , listopad-grudzień 2001.
- Jan-Erik Lundstrom, wywiad z Adrianem Paci, "Tema Celeste", grudzień-styczeń 2001-2002.
- Jan-Erik Lundstrom, Project for a Revolution [w:] Le Mois de la Photo a Montreal, Montreal 2000 (katalog wystawy).
- Igor Spagnol, Adrian Paci 2000+Arteast collection, Orangerie Congress und Messe, Innsbruck 2000 (katalog wystawy).
- Francesca Pasini, Acqua & arte un inedito connubio, "Il Secolo XIX", 13.11.2001.
- Daniele Astrologo, Adrian Paci, "Collezioni edge", zima-wiosna 2001.
- Gezim Qendro, The Missing Chorius of the Tradition, "PamorArt" 2001.
- Suzana Varvarica, Adrian Paci, "Pamorart" 2000.
- Laura Frigerio, Un mondo d'arte, "Corriere della Sera" 28.03.2001.
- Edi Muka, Aperto Albania, "Flash Art International", styczeń-luty 2001.
- Edi Muka, Happy People [w:] Home Sweet Home, Galeria Artopia, Mediolan 2001 (katalog wystawy).
- Edi Muka, Adrian Paci. Borderline Syndrome [w:] Manifesta 3, Lublana 2000 (katalog wystawy).
- Edi Muka, Beautiful Strangers, Galeria Ifa, Berlin 2000 (katalog wystawy).
- Michele Robecchi, Adrian Paci [w:] AA.VV. Tirana Biennale 1, Tirana 2001 (katalog wystawy).
- Michele Robecchi, A Real Game [w:] Kasseler Dokumentarfilm und Videofest, Kassel 2000 (katalog wystawy).
- Michele Robecchi, Il Muro di Adrian Paci, "Flash Art Italia", luty-marzec 2001.
- Joanna Sandell, Flykten fran Albanien som konstprojekt Kultur, 10.03.2001.
- Sandra Smallenburg, De haab eb de koe gaan naar Italie, "NRC Cultureel Suplement", 2000.
- Sarah Kent, Light Fantastic, "Time Out", 30.06 -7.07.1999.
- Kim Levin, Border Crossing, "Village Voice 59", 1.08.2000.
- Sasa Glavan, Permanent Instability [w:] This is your shadow on my wall, Kluže 1999 (katalog wystawy).

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube