program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

shahram entekhabi

Urodzony w Iranie, żyje i tworzy poza granicami swojej ojczyzny. Jego prace dotyczą głównie, jak sam twierdzi, widzenia i bycia widzianym.
W swoich wideo, zmienny jak kameleon, żongluje stereotypowymi maskami charakterystycznymi dla przedstawicieli różnych kultur, wcielając się kolejno w postać islamskiego fundamentalisty, kurdyjskiego aktywisty, latynoskiego partyzanta czy gangstera z Bałkanów. Za każdym razem stawia pytanie o granice własnej tożsamości. Sam będąc Obcym, gra z lękami odbiorcy w stosunku do Innego. Swobodnie miksuje motywy zaczerpnięte z różnych kultur, zderzając tła, konteksty i postacie. Wykorzystuje niejasne, groźne dla Europejczyków oblicze Orientu i stereotypowo pojmowaną egzotykę kultury islamu. Jego prace emanują niepokojącą nieprzewidywalnością. Przerażają wizją Innego rozsadzającego od wewnątrz zastany porządek "przewidywalnej" europejskiej kultury. Budzi lęk wprowadzając do swoich prac Nieobliczalne. W każdej chwili może ono dokonać niespodziewanego aktu autodestrukcji, wysadzić się w powietrze bądź oblać benzyną i podpalić.

^ Shahram Entekhabi, Longways, wydruk komputerowy na billboardzie 200x 311, 2006

^ Shahram Entekhabi, me?, rysunek, 2004

^ Shahram Entekhabi, Killd, instalacja, 2004

^ Shahram Entekhabi, Flower, instalacja- wideo/obraz, 2004

^ Shahram Entekhabi, I?, wideo, 2003

^ Shahram Entekhabi, Happy Meal, wideo, 2003

linki do filmów

Mimra "i?" Happy Meal The Salath Mehmet Miguel Mladen
Forward to Death Islamic Star 8:1 3 Seconds Oghab Flower
Kelvin Smith Library Attenzione Re-cy-cle Off the Shore
White Trash Fresh Azan Klaatu Barada Nikto The Crow Wudu
Me Peeping Herr Karl aus Nemsa Playback

Shahram Entekhabi:

"Moje prace zawsze są ulokowane w scenerii miejskiej i czerpią inspirację z XIX-wiecznego pojęcia flâneur, opisywanego przez Charlesa Bauderlaire'a. Dotyczą one koncepcji mówiącej, że przestrzeń miejska jest zarezerwowana dla heteroseksualnych mężczyzn, przedstawicieli rasy białej i klasy średniej. Zgłębiam ten problem stosując różnorodne praktyki performatywne, używam cyfrowych mediów, działam w obszarze architekury i rysunku. Staram się przede wszystkim zwrócić uwagę na tych ludzi, którzy zazwyczaj są marginalizowani, pomijani albo zamykani w specyficznych gettach, izolowani w przestrzeni miejskiej. Są to emigranci i ich kultura, a szczególnie społeczności Bliskiego Wschodu i ich diaspora. Kwestia widzialności i niewidzialności jest zatem tym, co staram się aktywnie badać w praktyce artystycznej. Odwołując się do wcześniejszych realizacji wideo tworzę scenariusze na temat anonimowego emigranta zwanego "M", który przedstawiany jest w publicznej przestrzeni ("i?" 2004, Rockefeller Boulevard, 2004; Alcazar, 2004). "M" czasem spaceruje, czasem biegnie, a czasem zajęty jest tworzeniem nieformalnych miejsc przy pomocy taśmy ostrzegawczej, domagając się własnego terytorium. "M" nieustannie się przemieszcza, zazwyczaj ze swoim dobytkiem w walizce na kółkach, zawsze ze świadomością tego, że jest tylko gościem, któremu mogą kazać w każdej chwili odejść. "M" sprawił, że zacząłem badać postacie innych emigrantów, takich jak: islamski fundamentalista (Gwiazda Islamska, 2006), kurdyjski aktywista (Mehmet, 2005), partyzant (Miguel, 2005) i niezindentyfikowany kryminalista z Bałkanów (Mladen, 2005). Niektóre z tych osób mają w sobie silną autoagresję, podpalają się, rzucają granaty itd. Na wiele sposobów są przeciwieństwem wizerunku "M" - skromnego, uprzejmego gastarbeitra, wnoszącego swój wkład do odbudowy Niemiec. Problem konfrontacji przenoszę także do moich rzeźb i para-architektonicznych instalacji (Caution, 2001-06). Rzeźby/nieformalna architektura zawsze powstają w przestrzeni publicznej i zawsze wykonane są z taśmy ostrzegawczej. Zawierają w sobie przekaz dotyczący stref bezpieczeństwa i terenów, na które nie można wkraczać, a, co najważniejsze, informują komu wolno wchodzić w przestrzeń publiczną, a komu jest to zabronione. Realizacje te podejmują kwestię dwoistej koncepcji performance i publicznej przestrzeni wraz z czasem."

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

"Poprzez wcielanie się w różnorodne postaci Shahram Entekhabi przyjmuje rozliczne atrybuty rzeczywistego lub domniemanego stanu "bycia innym" i ukazuje to na drodze odgrywania ról w przestrzeni publicznej. Artysta posługuje się stereotypowymi, wymyślonymi sposobami postrzegania emigrantów, uzupełnionymi dodatkowo przez treści pochodzące z wizerunków medialnych. Można je rozszyfrować na podstawie ubrań, akcesoriów i sposobów zachowania."

Doris Berger, krytyk i kurator z Berlina

"W świecie piętrzących się napięć między Bliskim Wschodem a znaczną częścią Zachodu film urodzonego w Iranie architekta i artysty wideo Shahrama Entekhabiego Happy Meal (2004) przedstawia zderzenie kultur z przymrużeniem oka. Owo zderzenie kulturowe znane jest Entekhabiemu osobiście, ponieważ sam opuścił swój kraj w roku 1978, przeprowadził się do Włoch i nigdy już nie wrócił do ojczyzny. Po zmianie reżimu w Iranie "ojczyzna", jaką znał artysta, przestała istnieć. Entekhabi mieszka obecnie w Niemczech, w kraju obcym mu kulturowo. Względy polityczne uniemożliwiają mu powrót do Iranu, pozostaje rozdarty między kulturami, zawieszony w próżni. Poczucie niejednoznaczności i przesiedlenia przenika działania artysty i uwidacznia w filmie Happy Meal.
...Film Entekhabiego sprawia, że zaczynamy kwestionować stereotypy Wschodu i Zachodu. Zachęca on do myślenia o udanych przypadkach - nawet jeżeli trwają one tylko przez chwilę - "zderzenia" kultur, a także wspaniałych możliwościach tworzenia się nowych kultur, które mogą powstać w miejscu zetknięcia się innych.

Aimee Marcereau DeGalan, Happy Meal

"Poprzez zastosowanie najbardziej zaawansowanych technologii i współczesnego opracowania graficznego, odbiorca (przede wszystkim użytkownik Internetu) dostaje film przesycony stylistyką komiksu, celowo humorystyczny, a jednocześnie edukacyjny. Posługując się z fragmentami wideo Shahram Entekhabi podważa swoimi "ready-mades" sztywny, tzw. "zachodni" sposób postrzegania kultury Islamu. Realizacje te umożliwiają nietypowe i odmienne spojrzenie na codzienne modlitwy Muzułmanów i ich świat, nie wpadając w pułapkę obsesyjnych wyjaśnień. Artysta w sposób humorystyczny kreuje "kontr-wizerunek", celowo unikając skupiania się na elementach egzotyki różnic kulturowych; różnice te są kwestionowane i przedstawione jako twory niestabilne."

Antje Weitzel, kurator, Berlin

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

Shahram Entekhabi

ur. 1963, Beroujerd, Iran
1976 - 1979 student projektowania graficznego na Uniwersytecie w Teheranie, a także architektury, urbanistyki i języka włoskiego w Perugii i Reggio Calabria
1983 - 2000 niezależny architekt
od 2001 aktywny na polu fotografii, malarstwa, rysunku, wideo art, instalacji i performance
2004 członek Baker-Nord Center for the Humanities w Case Western Reserve University Cleveland
2006 stypendysta VASL Lahore 2006 (Pakistan)
współpracuje z Galerią Anity Beckers we Frankfurcie
od 1983 roku mieszka i pracuje w Berlinie, od 2006 także w Londynie

wybrane wystawy indywidualne:

2006
M, Galeria Urs Meile, Lucerna, CH
Something in Common, Galeria A
nity Beckers, Frankfurt, D

2005
KILID, Kunstfabrik am Flutgraben e.V., Berlin, D
Glub, Hopkins Hall Gallery, OSU College of the Arts, The Ohio State University, USA
Glub Installation, Merhson Center and Art, The Ohio State University, USA
Migratory Aesthetics, Teatr Uniwersytecki w Amsterdamie, NL

2004
Glub, Case Art Studio Gallery, Case Western University, Cleveland, USA
I?, PLAY - gallery for still and motion pictures, Berlin, D

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
Busan Biennale, Busan Yachting Center, Museum of Modern Art, Busan, ROK
Portraits - the view behind the make-up, Galeria Anity Beckers, Frankfurt, D
This Land Is My Land, Kunsthalle Nürnberg, Norymberga, D
Berlintendenzen, La Capella, Barcelona, E
International Artists Residency Exhibition, VASL Art, Haveli Baroodkhana, Lahore, PAK
dLux Media Arts / The Middle Eastern Video Project, Sydney Opera House, Sydney, AUS
Almost Art, Slought Foundation, Filadelfia, USA
Urban Creatures, Pori Art Museum, Pori, FIN
Nouvelles Collections (Collection Jürg + Ruth Nyffeler), Centre Pasqu Art Kunsthaus, Biel; Centre d’art, Bienne, CH
Magmart Festival - video under volcano, Casoria. International Contemporary Art Museum, Neapol, I

2005
Real Representation / Representing the "Real", Arena / Glashaus, Berlin, D
Beograd nekad i sad, Prodajna Galerija, Belgrad, SCG
Come Fly With Me (online-video-exhibition na stronie www.tank.tv), Londyn, GB
What? Me? a Racist?, Saarländisches Künstlerhaus, Saarbrücken, D
Jigsaw Feelings. Contemporary video art from Berlin, Museo Tamayo Arte Contemporáneo, MEX
e-flux video rental, Kunst-Werke. Institute for Contemporary Art, Berlin, D
Walled Souls, pokaz z okazji wystawy Circa Berlin, Kunsthallen Nicolaj, Kopenhaga, DK
Elektronenströme. Real fictions und inszenierte Realitäten im Video, Kunstmuseum Bonn, D
Iranian Artist Returns, The Iranian Cultural Association of Greater Columbus, Columbus. USA
I LOVE ART VIDEO - 6 edycja, Musée d'art moderne et contemporain de Strasbourg, F

2004
Entfernte Nähe. Neue Positionen Iranischer Kunst, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, D
Not in the Sky and not on the Earth, Museum of Contemporary Art, Skopje, MK
Schizorama, National Center for Contemporary Art, Moskwa, RU
La Sage-femme y Spiral Woman, Sala Municipal de Exposiciones del Museo de Pasió, Valadolid, E
just pLAy, Galeria Cirrus, Los Angeles, USA

2003
2th International Video Festival, Kansk, RU
Fair Play. Video Contest, PLAY - gallery for still and motion pictures, Berlin, D
models + frames 8: Überlebensstrategien für Untrainierte - The Winners Takes It
All..., Kunst und Medienzentrum Adlershof, Berlin, D

www.entekhabi.org

bibliografia

- Entfernte Nähe. Neue Positionen Iranischer Kunst, Haus der Kulturen der Welt, Berlin 2004.
- This land is my land, Kunsthalle Nürnberg, Norymberga 2006.
Berlintendenzen, La Capella, Barcelona 2006.
- Urban Creatures, Porin Taidemuseo, Pori 2006.
- Modell "Verpaßte Gelegenheit" - Symptome der Überforderung, Brandenburgischer Kunstverein Potsdam, Poczdam 2005.
- Walled Souls. Screening on the occassion of the exhibition "Circa Berlin", Kunsthallen Nikolaj, Kopenhaga 2005.
- In the Shadow of "Heroes", ArtEast, Biszkek 2005.
- Beograd nekad i sad, Prodajna Galerija, Belgrad 2005.
- Bologna Flash Art Show, Sofitel hotel, Bolonia 2005.
- GLUB, Case Art Studio Gallery, Case Western Reserve University, Cleveland 2004.
- Entfernte Nähe. Neue Positionen Iranischer Kunst, Haus der Kulturen der Welt, Berlin 2004.
- Not in the Sky and Not on the Earth, Museum of Contemporary Art, Skopje 2004.
- La Sage-femme y Spiral Woman, Sala Municipal de Exposiciones del Museo de Pasió, Valadolid 2004.

Ponadto artykuły ze strony http://www.entekhabi.org/texts:
- Doris Berger, Semiotics of a Migrant Man located in Germany
- Kathrin Becker, Worte über M.
- Mari Brellochs, Kilid
- Sara Raza, Staging a Walkout
- Sara Raza, Travelling Light
- Sabine Winkler, head in the clouds
- Anna Smolak, Magdalena Ujma, Transculture
- Aimeé Marcereau DeGalan, happy meal
- Alia Rayyan, Of keys and pigeons...
- Antje Weitzel, How to Perform Prayers

Inne artykuły można przeczytać na stronach internetowych:
- http://www.galerie-meile.ch/nav/top/default.htm
- http://www.galerie-beckers.de
- http://www.edition5.org/files/ShaEnte1.htm
- http://www.ueberlebensstrategien.de/entekhabi
- http://verpasste-gelegenheit1.sabine-winkler.com

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube