program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

loulou cherinet

Urodziła się w 1970 roku w Göteborgu. Jej matka jest Szwedką, ojciec pochodzi z Etiopii. Wychowała się w Szwecji, Etiopię poznała w wieku 24 lat. Mieszka i pracuje w Sztokholmie. Podstawowym medium, w którym tworzy, jest wideo. W jej pracach możemy przyglądać się wyobcowanym ludziom różnych kultur. Filmy mają często dokumentalny charakter, artystka stosuje bliskie ujęcia ograniczając własny komentarz, lub zupełnie z niego rezygnując. Swobodnie łączy konteksty indywidualne z politycznymi.

Ważną pracą w jej dorobku jest film Bleeding Men I (2003) pokazany na Africa Remix Exhibition w Düsseldorfie w 2004 roku. W sterylnym, odrealnionym pomieszczeniu widzimy wykrwawiających się mężczyzn, których ciemne ciała kontrastują z bielą otoczenia: posadzki i ścian. Wysmakowana pod względem estetycznym narracja wywołuje przez obecność krwi skojarzenia z afrykańskimi bratobójczymi wojnami, przemocą, terrorem czy epidemią AIDS. Bleeding Man II budzi podobne wrażenia serią scen, w których pojawiają się skłębione na powierzchni asfaltowej drogi ciała, tajemnicze kamienie-głazy w dłoniach czarnych mężczyzn obserwowanych przez przechodniów.

W innym filmie z tej serii obserwujemy dwuznaczną, niepokojącą scenę, w trakcie której grupa ubranych mężczyzn obserwuje śpiącą, nagą kobietę. Artystka często porusza problem dyskryminacji płciowej, zadaje pytanie o tożsamość.

W filmie White women (2002) czarni mężczyźni opowiadają o białych kobietach, traktując je jedynie jako nieosiągalny przedmiot pożądania. Jednocześnie biała kobieta podaje im obiad, przez co stereotypowy obraz pana i niewolnika zostaje podważony.

Seria zdjęć White man pokazuje spotkanego przez Cherinet w Etiopii białego mężczyznę, postawionego w minimalnie zaaranżowanych przez artystkę sytuacjach, w których bez wyjątku budzi powszechną uwagę miejscowych, jest "oglądany". Na zdjęciach wyczuwamy napiętą atmosferę wywołaną pojawieniem się Obcego. Tubylcy przysuwają się do niego, pozwalając fotografować się z nim niczym z egzotycznym, rzadko spotykanym zwierzęciem, słynnym aktorem czy maskotką. W tym momencie jest on miejscową atrakcją, skupiającą na sobie uwagę.

Charakterystyczna w twórczości Loulou Cherinet jest bliskość kadrów. Artystka eksperymentując z percepcją i tajnikami perspektywy, "w", jak i "poza" kadrem stwarza u widza poczucie, że oto obserwuje on ludzi z bardzo bliska.

^ Loulou Cherinet, The Alegory of the Cock, fotografia, 2006

^ Loulou Cherinet, Bleeding Men III, wideo, 2006

^ Loulou Cherinet, Bleeding Men II, wideo, 2005

^ Loulou Cherinet, Bleeding Men I, wideo, 2003

^ Loulou Cherinet, Imaging the Book, wideo, 2003

^ Loulou Cherinet, White Women, wideo, 2002

^ Loulou Cherinet, White Men, wydruk komputerowy, 2001

^ Loulou Cherinet, Inetrview Series, wideo, 2001

linki do filmów

Bleeding Men I Bleeding Men II Bleeding Men III
Imaginig the Book Minor Field Study Personal Politics
White Women Varby Gard Ormingeana Interview Series

"- Niewidomy mężczyzna szedł ulicą...
- Och...
- Spacerował po Mercado i było okropnie gorąco! Południe, rozumiesz, słońce rzucało cień na kurz jak szkło powiększające na świeże drewno. To był strasznie gorący, niezwykle słoneczny dzień!
- Aha...
- I ten mężczyzna był niewidomy od urodzenia, a tu nagle... widzi! Widzi, ale tylko przez kilka sekund. Wędrował w ciemnościach, a tu nagle pojawiło się światło, i hop!... Znowu ciemność. Nie wierzył własnym oczom.
- Stary, ... dziwne rzeczy się zdarzają.
- No. I kiedy to się wydarzyło, to po prostu stanął. Stanął tu, na środku ulicy i gapił się przed siebie. Zobaczył to, co zobaczył...
- A co zobaczył?
- Skąd mógł to wiedzieć? Wiesz, on był przyzwyczajony do rozpoznawania rzeczy przez dotyk, tak właśnie... I co zrobił? Zaczął wołać o pomoc i jakaś mała dziewczynka podeszła do niego. Powiedział jej o tym i wyciągnął ręce. Skierował je w dół, zaraz przed siebie i zapytał dziewczynkę: - Co to jest? Co tu mam na dole przed sobą? Dziewczynka odpowiedziała: - Czy to... to masz na myśli? To jest kogut.
- Kogut?
- Tak. Widział koguta, ale tylko przez kilka sekund.
- No i teraz ten sam mężczyzna kilka dni później zostaje zaproszony na ślub przyjaciela. Ogromne wesele. Setki gości, mnóstwo mięsa, wszyscy pijani. To było wspaniałe wesele. No więc w środku nocy mężczyzna siedzi ze swoim przyjacielem, który nie posiada się ze szczęścia. Pan młody patrzy na tańczącą żonę i zachwyca się jej urodą: - Moja żona jest jak dojrzały owoc, mówi z zadowoleniem. Upojna jak mocne wino, a z jej ust płynie muzyka do moich ust... - mówi z dumą.
Na co odezwał się niewidomy mężczyzna:
- Czy wygląda jak kogut?"

Loulou Cherinet , Alegoria koguta, "Gagarin nr12"

"...no wiesz, to długa historia. Bo marzeniem czarnego mężczyzny, o którym śni przez całe życie, jest przelecieć blondynkę. Pójść do łóżka z białą kobietą. I nie ma znaczenia czy to Szwedka, Włoszka, Amerykanka czy kto inny...
- Przesadzasz! No nie! Nie każdy czarny tego chce. Niektórzy wcale nie chcą...
- Zgadzam się z tobą. Nigdy nie należy uogólniać. Zawsze są wyjątki.
- Tak, hmm... jeden na sto."

Fragment ścieżki dźwiękowej, Białe kobiety [White Women], 2002, African Sniper Reader - "Historia nie ma początku ani końca"

"Kiedy przyglądamy się życiu Loulou Cherinet ogarniają nas natychmiast wątpliwości; także twórczość artystki obarczona jest brzemieniem pytań, poszukiwań i dociekań. To jednak, co na pierwszy rzut oka może wydawać się brakiem stabilności, przy bliższym poznaniu okazuje się być pragnieniem kontroli nad artystycznym językiem. Staje się to jasne podczas rozmowy z artystką. Pytania, które sobie zadaje, nie są pytaniami na pokaz. To pytania artysty, który podważa nazbyt oczywiste prawdy. Loulou Cherinet jest jedną z tych osób, które przez całe życie zastanawiają się nad wagą i zasadnością uprawianej przez siebie sztuki, a jednocześnie nie zdają sobie sprawy, że te ontologiczne pytania same w sobie tworzą część ich dzieła, część artystycznego "zajęcia". Oczywiście, nie jest to regułą. Natomiast zawsze jest ten elementarny niepokój, która popycha artystów do poszukiwań, do spoglądania dalej, a nie rozkoszowania się wygodnymi złudzeniami. Artyści nie mogą uciekać się do kłamstw. Mogą okłamywać innych, cały świat, ale, aby ich twórczość mogła w pełni wyrażać to, czym jest, nie mogą okłamywać siebie samych ze strachu przed przyznaniem się do niemożności tworzenia.; tj. do wzięcia udziału w nietzscheańskiej celebracji śmierci Boga."

Z katalogu Biennale w Sydney 2004, Simon Njami

"Twórczość Loulou Cherinet przeniknięta jest tonem biograficznym i dokumentacyjnym. Zawsze pojawiają się w niej realne postaci, w mniej lub bardziej zaaranżowanych sytuacjach. Artystka nie ukrywa, że zdarzenia w jej filmach i fotografiach są wykreowane, jednak różnica pomiędzy fikcją a rzeczywistością nie jest aż tak znacząca. Aktorzy zawsze grają siebie samych i nawet jeśli sytuacja jest zaaranżowana, nie różni się ona bardzo od sytuacji i ról, jakie - zarówno oni jak i widz - przyjmują w przestrzeni społecznej."

Z katalogu "Swedish Hearts", Rodrigo Mallea Lira

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

loulou cherinet

ur. 1970, Göteborg, Szwecja
1996 studentka Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Form Przemysłowych, Addis Abeba
od 2001 studentka Królewskiego Uniwersytetu Sztuk Pięknych w Sztokholmie
mieszka i pracuje w Sztokholmie

wybrane wystawy indywidualne:

2006
Reparation, Husby Konsthall, Sztokholm, S

2004
Loulou Cherinet DANDELION, Halle für Kunst Lüneburg, Lüneburg, D

2003
Loulou Cherinet, Yeans Göteborg, Göteborg, S
Next Flag, Espacio C, Camargo, E

2001
Identities, Galeria Asni, Addis Abeba, ETH

2000
The Dramatic Setting of 8 Painting, Uniwersytet Sztuk Pięknych i Form Przemysłowych, Addis Abeba, ETH

1999
Fernj Series, Uniwersytet Sztuk Pięknych i Form Przemysłowych, Addis Abeba, ETH

1994
Peintures, TIM Gallery, Jakarta, ID

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
How to Live Together, 27th Biennial of Sao Paulo, Sao Paulo, BR
Artifacts, Friluftmuseet Murberget, Härnösand, S
Africa Remix, Mori Art Museum, Tokio, J
The Moderna Exhibition, Moderna Museet, Sztokholm, S
Ideal, Museum Anna Nordlander, Skelleftea, S
A Fiesta of Tough Choices, IASPIS, Sztokholm, S
Främmande, Östergötlands Länsmuseum, Linköping, S

2005
Masculinities, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin, D
In Memory of Anna-Lisa Thomson, Uppsala, S
Pursuit of Happiness, Beyond Leidsche Rijn, Utrecht / Amsterdam, NL
Analogue Fictions, Istanbul Isveç Araştirma Enstitüsü, Stambuł, TR
Monster, Länsmuseet pa Gotland, Visby, S
Frictions, Goethe Institute, Nairobi, KE
Translocal, Möllans Köpcentrum, Malmö, S
ME, Centro Cultural Telemar, Rio de Janeiro, BR
Imagining the Book II Biennale, Bibliotheca Alexandrina, Aleksandria, ET
Emotion Pictures, MuHKA, Antwerpia, B
The Healers, London School of Hygiene & Tropical Medicine, Londyn, GB
AFRICA REMIX, Contemporary Art From a Continent, Hayward Gallery, Londyn, GB; Centre Pompidou, Paryż, F
Videostafett, Gävle Konstcentrum, Gävle, S
E-FLUX Video Rental, 53 Ludlow Street, Nowy Jork, USA
4U, The Expomobile, wystawa objazdowa, S

2004
HORISONTER. Voices From a Global Africa, Världskulturmuseet, Göteborg, S
Minority Report: Challenging Intolerance in Contemporary Denmark, Ridehuset, Aarhus, DK
AFRICA REMIX. Contemporary Art From a Continent, Museum Kunst Palast, Düsseldorf, D
TEMPO. Documentary Festival, Zita, Sztokholm, S
Svenska Hjärtan, Moderna Museet, Sztokholm, S
On Reason and Emotion, Biennale of Sydney, Sydney, AUS
Curator's Choice - Camouflage, Messe Frankfurt, Frankfurt, D
Alien 3, W139, Amsterdam, NL
Ou sont les femmes?, Le lieu Unique, Nantes, F

2003
Rites sacré, rites profanes. Vemes recontres de la photographie africaine, Bamako, ML
OM... Storytelling in Contemporary Swedish Art, Konstmuseum, Norrköping, S
The African Exile Museum, Migros Museum, Zurich, CH
Costa Reis Compilacao de Arte Africana Actual, CCASA Camouflage, Bruksela, B
Liebe im Ausland, Kunstverein, Düsseldorf, D
Big City Small Village, Konstens Hus, Lulea, S
Es ist schwer das Reale zu berühren, Kunstverein, Monachium, D
Arghh, Edsvik Art & Culture, Sztokholm, S
L'Europe fantome, Galeria Vertebra, Bruksela, B
Pip Show, Oslo, N

2002
OBSERVATORIO 1, CCASA Camouflage, Bruksela, B
En direct de Bamako, Fnac Etoile, Paryż, F
Made in Africa, Spacio Oberdan, Mediolan, I

2001
Memoires intimes d'un noveau millenaire, 4th Encounters of African Photography, Bamako, ML

2000
Off the Wall, Alliance Ethio-Francaise, Addis Abeba, ETH

www.cherinet.com

bibliografia

- The Allegory of The Cock. Loulou Cherinet, "Gagarin" nr 12 / 2005, GAGAvzw.
- Next Flag - The African Sniper Reader - Eine Anthologie, Migros Museum, Zurych 2005.
- Anders Olofsson, Galleri Mejan, Stockholm: Loulou Cherinet & Mattias Fröberg (30/4 - 11/5), www.konsten.net, 2005.
- Karin Mansson, Videostafett lyckligt i mal, "Arbetarbladet", 2005.
Jessica Kempe, Ett seende kodat av kulturen, "Dagens Nyheter", review 2005.
- Svenska hjärtan, Moderna Museet, Zurych 2004 (katalog wystawy).
- Reasonemotion, Biennale of Sydney, Sydney 2004 (katalog wystawy).
- Catrin Lundqvist, Videokonstens väg in i vardagsrummet, "Konstperspektiv", 2004.
- OM, Riksutställningar, Sztokholm 2004 (katalog wystawy).
- Sonia Hedstrand, Fran svetsfogar till sex, vald och videoband, "Dagens Nyheter", 2004.
- Arghh, Edsvik Art & Culture, Sztokholm 2003 (katalog wystawy).
- Rites sacré / rites profanes. Vemés recontres de la photographie africaine, 2003 (katalog wystawy).
- Anders Sjögren, Svarta män och vita kvinnor, "Västerbotten Kuriren", 2003.
- Hakan Nilsson, Övertygelser med finurlig spets, "Dagens Nyheter", 2003.
- John Peter Nilsson, Fortfarande vet han inte vart hon tog vägen, "Aftonbladet", 2002.
- Madeinafrica_Fotografia, Afritudine & Provincia di Milano, Ferrara 2002 (katalog wystawy).
- Mémoires intimesd'un noveau millénaire, IVemés recontres de la photographie africaine, 2001 (katalog wystawy).
- Mayra Paredes, buildings within buildings, "Capital", 2001.
- Indrias Getachew, Loulou Miriam Cherinet: off the wall, "Addis Tribune" 2000.
- Asni gallery featuring lulu ones again, "Addis Tribune", 2000.
- Yos Nzal Sunaji, Melukis di kelengangan hutan, "Republika Minggu", 1993.
- Jim Supangkat, Instalasi di reruntuhan, "Kompas", 1993.
- Memindahkan kegelisahan ke dalam tumpukan garis dan warna, "Kumara Dewatasari", 1993.
- S. Malela Mahargasari, Menghela garis, mengendalikan emosi, "Tempo", 1993.

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube