program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

olaf breuning

Urodził się w 1970 roku w Schaffhausen (Szwajcaria), mieszka w Nowym Jorku. Jego fotografie, wideo, rzeźby oraz instalacje pasożytują na powszechnych kodach kulturowych, stereotypach wyrastających z mass mediów.
Artysta podróżuje po całym świecie (od Hiszpanii poprzez Szwajcarię aż po Peru) w poszukiwaniu odpowiednich onirycznych miejsc do inscenizowania swoich wielkoformatowych fotografii.
Prace Breuninga charakteryzuje bogactwo inscenizacji, służące powstawaniu fascynujących wizualnie, surrealistycznych obrazów o przykuwającej narracji. Artysta błądzi swobodnie po rzeczywistości opustoszałych znaków, żonglując kolejnymi kopiami bez oryginałów. Podobnie jak u Cindy Sherman, jego prace wydają się dziwnie znajome.
Breuning w swej sztuce odrealnia miejsca i obiekty, tworząc sytuacje, którym z założenia brakuje wewnętrznej spójności.
Zapatrując się krytycznie na przybierającą na sile hermetyczność najnowszej sztuki, skupia uwagę na popkulturze, chcąc w ten sposób uczynić swe prace czytelnymi dla szerokiego odbiorcy. Artysta podkreśla ciągłość pomiędzy tym, co wysokie i niskie, codzienne, filmowe, oniryczne, otwierając subiektywne formy odbioru, wzbraniające się przed jedną tylko, spójną prawdą.

Pomieszane wartości wskazują, że według artysty rzeczywistość rodzi się w głowie. Nonszalanckie prace Breuninga, rzucone widzowi jakby od niechcenia, stawiają pośrednio pytanie o granice tego, "co wolno artyście".

^ Olaf Breuning, Snowman, wydruk komputerowy na aluminium, 2006 (fragm.)

^ Olaf Breuning, Spaghetti Sheep, wydruk komputerowy na aluminium, 2005

^ Olaf Breuning, Handcraft, wydruk komputerowy na aluminium, 2005

^ Olaf Breuning, mr Hand; mrs Ars; mrs Knee & mr Foot, wydruk komputerowy na aluminium, 2004

^ Olaf Brauning, We Only Move Something Changes, wydruk komputerowy na aluminium, 2002

^ Olaf Breuning, Double, wydruk komputerowy na aluminium, 2002

^ Olaf Breuning, Skeletons, wydruk komputerowy na aluminium, 2002 (fragm.)

^ Olaf Breuning, Knights, wydruk komputerowy na aluminium, 2001 (fragm.)

linki do filmów

Christ Croft Glum Glum Glee King First

"Breuning odnosi się krytycznie do tego, co uważa za zbytnią typowość przejawów najnowszej sztuki, dlatego umieszcza swoje realizacje w pop kulturze, co daje mu pewność, że jego sztuka jest powszechnie dostępna. Podkreślając ciągłość między życiem codziennym i odrealnionym światem mody, filmu i telewizji, przeciwstawia się stwierdzeniu, że istnieje jedna, spójna prawda. I tak, jak czynił to przed nim Mike Kelly, odwołuje się do poczucia humoru nastolatków, aby pominąć powszechne oczekiwania, żeby twórczość prowadziła do Ťdorosłych wnioskówť. Jednak, chociaż używa mało charakterystycznego języka amatorów, pozostaje dość powierzchowny, lecz perwersyjnie nadający się do oglądania, w ostatecznym rozrachunku bezcelowy nonsens..."

Michael Wilson, Olaf Breuning: Metro pictures, "ArtForum", April, 2004

"Gra znaczeń u Breuninga ociera się o przypadkowy nihilizm. Rekwizyty użyte w dowolnym jego projekcie można z łatwością zastąpić rekwizytami z innej realizacji (wcale nie dziwi, że artysta prowadzi poszukiwania i zdobywa wszystkie materiały za pośrednictwem internetu). Wszystko zaczyna się ze sobą łączyć w mieszaninie znaczeń pozbawionych źródła. Działanie tego typu wzbudza niepokój purystów wysokiej sztuki i reprezentowanego przez nich prawicowego konserwatyzmu. ŤMamy już za sobą czas ukrywania się za mediumť - mówi Breuning. ŤTo nie wystarcza. Sądzę, że artystów, krytyków i ludzi zwariowanych na punkcie sztuki coraz bardziej nudzą stereotypowe produkcje artystyczne. Chcą należeć do normalnego świata, nie chcą być elementem systemu sztuki. Po prostu chciałem być uczciwy wobec siebie. Chcę pracować i posługiwać się współczesnym językiem. Nie obchodzą mnie ludzie, którzy pragną ocalić wysoką sztukę. Jeżeli naprawdę tego pragną, życzę im pięknych snów. A jeśli są z prawicy, to i tak powinni położyć się i zasnąć.ť"

Chris Chang, Olaf Breuning - Vision - Brief Article, Film Comment, July-August, 2002

"W fotografiach Breuning nie próbuje opowiadać się za stałym i niezależnym kontr-światem, nie eksponuje tych obrazów jako rzeczywistości zastępczej. Obecnie światy alternatywne i tak są uważane za niemożliwe, ponieważ Ťobrazť i obrazy świata dawno straciły wzajemne powiązania. Breuning jest reżyserem wirtuozerskiej gry stereotypowych frazesów i kulturowych kodów. W przypadku fotografii oznacza to, że artysta podchodzi z akceptacją do tęsknoty za przeszłością i mitami o oryginalności. Nawet głupio wyglądające wiązki drewna mogą przypominać krótkie spódniczki z rafii, chociaż nie starczają, aby przykryć bokserki czterech na wpół rozebranych mężczyzn. Artysta odwołuje się do metod i stereotypów rodem z Hollywood. Aby zbudować obraz Ťtubylcówť, przyjmuje i po swojemu rekonstruuje pojęcie autentyczności stworzone przez media. Konstrukcje te są wynikiem różnych kombinacji kodów... Prawdopodobnie z tego powodu ponure postaci często przypominają portrety holenderskie.
Breuning w żaden sposób nie poddaje w wątpliwość prawdziwości obrazów. Nie moralizuje. Breuning pokazuje jak najprostsze środki wystarczają, aby wywołać w nas głęboko ukryte uczucia lub nawet skojarzyć się z pewnymi pojęciami, co mu się udaje dzięki temu, że na co dzień obcujemy z rzeczywistością stworzoną przez media".

Philipp Kaiser, Olaf Breuning: Kunstverein - Freiburg, "ArtForum", grudzień 2001.

"... posługuje się wizualnym słownikiem popkultury i muzyki, który obrabia, wynaturza, obrzydza. Interesują go m.in. monstrualne formy ludzkie, kicz, nadmiar, nierównowaga, absurdalny humor".

http://www.mobileacademy-warsaw.com/polnisch/2006/images.html

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

Olaf Breuning

ur. 1970, Schaffchausen, Szwajcaria
1988 - 1993 studia fotograficzne, Zurych
1993 - 1996 podyplomowe studia fotograficzne, HSFG, Zurych
1999 stypendium Atelier, Nowy Jork
2000 nagroda Manor Kunstpreis, Schaffhausen
2000 stypendium fundacji Kiefer Hablitzel
mieszka i pracuje w Nowym Jorku

wybrane wystawy indywidualne:

2006
UBS Wolfsberg, Wolfsberg, CH
Centre d'art contemporain, Videokiosque, Paryż, F
IMA, Brisbane, AUS
Nils Stark Contemporary Art, Kopenhaga, D

2005
Galeria Air de Paris, Paryż, F
They Live, Chapter Visual Arts, Kardiff, GB
"Oh yes...it is a garden!", Galeria Chisenhale, Londyn, GB
Home, Kunst-Büro, Lupiod Lounge, Monachium, D
Galeria Kodama, Osaka, J

2004
Nils Stark Contemporary Art, Kopenhaga, D
Tell bitte malden, Schweizerisches Landesmuseum, Zurych, CH
Galeria Kodama, Tokio, Japan
The New Stedelijk Museum CS/ Auditorium, Amsterdam, NL
Olaf Breunings videos, Association EDV, Tuluza, F
Olaf Breunings films, La Casa Encendida, Madryt, E

2003
Magasin - Centre National d'Art Contemporain, Grenoble, F
Museo Garillo Gil, Mexico City, MEX
Under the Bridge, Musée d'Art Moderne et Contemporain, Strasburg, F
Art Unlimited, Art Basel, Bazylea, CH
Galeria Arndt & Partner, Berlin, D

2002
Hello Darkness, Swiss Institute, Nowy Jork, USA
Galeria arsFutura, Zurych, CH

2001
Metro Pictures, Nowy Jork, USA
Galeria Meyer & Kainer, Wiedeń, AUS
Galeria Arndt & Partner, Berlin, D
Kunstverein Freiburg, Fryburg, D
Artspace, Auckland, NZ
Galeria Air de Paris, Paryż, F
Museum zu Allerheiligen; Kunstverein Schaffhausen, Apes, CH

2000 - 1997
Ugly Yelp, Galeria arsFutura, Zurych, CH
Galeria Air de Paris, Paryż, F
Woodworld, Centre d'art contemporain, Genewa, CH
They Live!, Galeria arsFutura, Zurych, CH
Woodworld, Kunsthaus Glarus, Glarus, CH
Schlund / Chris Croft, Kunsthalle St. Gallen, St. Gallen, CH
BINZ39, Waldfest, Zurych, CH

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
Impact Festival, Utrecht, NL
Seoul International Photography Festival, Seul, KR
Some Tribes, Galeria Scalo Guye, Los Angeles, USA
Programme Vidéo Suisse 3 Génerations, Spazio Culturale Svizzero di Venezia, Wenecja, I
Human Game, Fundacja Pitti, Florencja, I
Imagination Becoles Reality Part VI, Sammlung Goetz, Monachium, D
Negative Space, Extended, Videonale / Kunstmuseum, Bonn, D
Action, FRAC Provence-Alpes-Côte d'Azur, Marsylia, F
Galeria Nicola von Senger, Zurych, CH
Metro Pictures, New York, USA

2005
Blankness is not a Void, Standard, Oslo, N
Works on Paper, Galeria Arndt & Partner, Berlin, D
Naturellement Abstrait, L'art contemporain Suisse dans la collection Julius Bär, Centre d'Art
Contemporain Geneve, Genewa, CH
The Zine UnBound: Kults, Werewolbes and Sarcastic Hippies, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco, USA
When Humor Becomes Painful, Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurych, CH
Migration Baustelle Schweiz, Toni Areal, Zurych, CH
Nomad's Land, Miracle Association, Bayonne, F
Figure it Out, Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskill, Nowy Jork, USA
Viennastripe, Museum in Progress, Wiedeń, A
First We Take The Museums - Urban Arts Now, Kiasma Nykytaiteen Museo, Helsinki, FIN
Burlesques contemporains, Jeu de Paume, Paryż, F
Growing up Absurd, Kent Institute of Art, Kent, GB
Second Sight, The Prague Biennale of Contemporary Art, Praga, CZ

2004
Mind the Gap, Kunstverein Freiburg, Fryburg, D
Romantic Detachment, Henry Moore Contemporary Projects i Galeria PS1, Nowy Jork, USA
Sommerfrische: Künstlervideos mit Esprit, Hamburger Kunsthalle, Hamburg, D
Tell bitte melden!, Schweizerisches Landesmuseum, Zurych, CH
I am the Walrus, Cheim & Read, Nowy Jork, USA
Skin Tight: The Sensibility of the Flesh, Museum of Contemporary Art, Chicago, USA
The Aesthetical Impact of The B-movies on Contemporary Art, Magazin 4 - Voralberger Kunstverein, Bregenz, A
Boys Behaving Badly, Contemporary Arts Museum Houston, Houston, USA
Short Stories, Photo Museum Provincie Antwerpen, Antwerpia, B
Dream Extensions, S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Aktuelle Kunst, Gent, B

2003
GAME ART Kunst Bildschirm und Wirklichkeit, Europäisches Zentrum für Kunst und Industriekultur, Völklingen, D
10. Biennale de l'image on Mouvement: Swiss Art Video Lobby, Centre pour l'image Contemporaine, Genewa, CH
Les vingt ans du FRAC, Chapelle de la Sorbonne, Paryż, F
The Fourth Sex: Adolescence Extremes, Fondazione Pitti Imagine, Florencja, I
Swiss Mix, Museo Centro de Arte Reina Sofia, Madryt, E
Venus im Pelz, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, A
MARS art and war, Neue Galerie, Graz, A

2002
Out of Control, Liverpool Biennale, Liverpool, GB
Tutto normale, Villa Medici, Rzym, I

2001
M–family, Migros Museum, Zurych, CH
Hypermental, Kunsthaus Zurych, CH; Kunsthalle Hamburg, D
Let's Entertain, Kunstmuseum Wolfsburg, D; Museo Rufino Tamayo, Mexico City, MEX; Miami Art Museum, Miami, USA
Der Gehilfe, Museum für Kunst und Kulturgeschichte Dortmund, D; Museu de les Arts Decoratives, Barcelona, E
My Generation, Galeria Atlantis, Londyn, GB
bdv (wideo), Centre Georges Pompidou, Paryż, F
gravitaZERO, Fundacja Adriano Olivetti, Rzym, I
Escape, Tirana Biennale, National Gallery, Tirana, AL
Utopie politique et religieuse, Hay Art Center, Jerewan, AR
...If a Double Decker Bus..., Galeria Air de Paris, Paryż, F
Contemporary Fairy Tales, Five Years Gallery, Londyn, GB

2000
Reality Bites, Kunsthalle Nürnberg, Norymberga, D
Let's Entertain, Walker Art Center, Minneapolis; Portland Art Museum, Portland, USA
Der Gehilfe, Museum für Gestaltung Zürich, Zurych, CH
Guarene Arte 2000, Fondazione Sandretto Rebaudengo, Turyn, I
International Media Art Festival, Kijów, UA
Au-dela du spectacle, Centre Georges Pompidou, Paryż, F
Stadt, Land, Fluss, Galeria Arndt & Partner, Berlin, D
Close-up, Kunsthaus Baselland, Muttenz, CH; Kunstverein Freiburg, Fryburg, D
The arsFutura Show, Galeria arsFutura, Zurych, CH

1999 - 1994
Eidgenösschische Wettbewerb für freie Kunst, Bazylea, CH
Statements, Art Basel, Galeria arsFutura, Zurych, CH
DACH, Galeria Krinzinger, Wiedeń, A
Come in and Find Out, vol. 2, Kunst-Werke. Institute for Contemporary Art, Berlin, D
Missing Link, Kunstmuseum Bern, Berno, CH
From Camouflage to Free Style, Toasting Agency we współpracy z Galerią Yvon Lambert, Paryż, F
wystawa stypendystów, Kunsthalle Zurich, Zurych, CH
Freie Sicht aufs Mittelmeer, Kunsthalle Schirn, Frankfurt, D
Medium eine Welt dazwischen, Museum für Gestaltung, Zurych, CH
Gewebeprobe, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen, CH
Gross und Klein, Museum für Gestaltung Zurich, Zurych, CH
Ernte, Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen, CH
8004 Zürich, Galeria Peter Kilchmann, Zurych, CH

www.olafbreuning.com

bibliografia

- Planet B. Die Ästhetik des B-Movies in der zeitgenössischen Kunst, wyd. Wolfgang Fetz, Judith Reichart, Vorarlberger Kunstverein. Magazin 4 - Revolver - Archiv für aktuelle Kunst, Bregenz, 2004.
- M_ars. Kunst und Krieg, wyd. Günther Holler-Schuster, Peter Weibel - Hatje Cantz Verlag, Graz, 2003.
- Phantom der Lust. Visionen des Masochismus, wyd. Peter Weibel - Belleville, Verlag Michael Farin, Graz, 2003.
- Michael Wilson, Olaf Breuning: Metro pictures, "Art Forum", kwiecień 2004.
- Andreas Pfister, artnews.info.com, Death and the maiden - Olaf Breuning: Hello Darkness, Zurych, 23 stycznia 2003.

Inne artykuły można znaleźć na stronach internetowych:
- http://www.meyerkainer.at/artists/breuning/bre_sw.htm
- http://www.chisenhale.org.uk/html/files/
olaf_breuning_project_information.html

- http://www.artnet.com/artist/77404/olaf-breuning.html

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube