program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

wael shawky

Urodził się w 1971 roku w Aleksandrii w Egipcie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Aleksandrii i na Uniwersytecie w Pensylwanii. Jego prace dotyczą przemieszczania, nomadyzmu, zderzania kultur, problemu ekonomicznej transformacji i zmian społecznych. Eksplorując tradycje islamu, dokonuje zestawienia ich z kosmopolityczną poetyką nowoczesności. Nomadyczna tradycja społeczności Beduinów nie znających pojęcia granic staje się u niego metaforą procesów globalizacyjnych.

Tworzy głównie wideo, do najbardziej znanych realizacji należą: "Sidi El Asphalt's Moulid" (2001), "Asphalt Quarter" (2003), "The Cave" (2004) oraz "The Greenland Circus" (2005).

W instalacji wideo pt. "The Cave" recytował fragment Koranu w supermarkecie, poruszając problem hybrydyzacji i zlewania się kultur w homogeniczny konstrukt. Paradoksalne zderzenie przestrzeni supermarketu jako symbolu kapitalistycznego dobrobytu i fragmentu świętej księgi islamu, traktującego o wiedzy i władzy, potęgowane jest angielskim tłumaczeniem wyświetlanym u dołu ekranu. Tytuł odnosił się do historii opisanej w 15 surze Koran, którą artysta recytował. "Sidi El Asphalt's Moulid" powstał na bazie społecznych i politycznych obserwacji współczesnego Egiptu. Odnosi się bezpośrednio do społecznych transformacji, począwszy od ruchów lat 70-tych, po globalizację późnych lat 90-tych, unaoczniając przepaści powstałe w wyniku nagłych zmian.

"Sidi El Asphalt's Moulid" to próba całościowego spojrzenia na kondycję egipskiego społeczeństwa, unikająca jakiegokolwiek wartościowania. W pracy "The Greenland Circus" odniósł się do tradycji cyrku - miejsca, które w przeszłości odgrywało istotną rolę, gdzie wyraźnie zaznaczona była linia między widownią, a występującymi, których pewna dziwność lub upośledzenie wystawiana byłą na pokaz. Shawky przedstawia współczesną wersję egipskiego cyrku, zastanawiając się jak dzisiaj biegnie granica między tym co "normalne", poprawne, oficjalnie przyzwolone a tym co odbiegające od powszechnie uznawanych reguł.

Jak sam pisze, w ostatnich pracach skupia się na przeniesieniu na język wizualny zmian społecznych, których był i jest świadkiem. Chce stworzyć portret współczesnego hybrydycznego społeczeństwa, o niejasnych podziałach i granicach. Artystę porównuje do tłumacza, a swoją rolę widzi właśnie w przekładaniu, tłumaczeniu społecznych napięć na wizualne medium obrazu.

^ Wael Shawky, Al Aqsa Parc, 2006

^ Wael Shawky, Al Aqsa Parc, 2006

^ Wael Shawky, The Cave, wideo, 2004

^ Wael Shawky, The Cave, wideo, 2004

^ 3.Wael Shawky, Asphalt Quarter; asfalt, smoła, grafit, srebrna farba, drewno, metal, szkło, 4 zsynchronizowane DVD i monitory plazmowe, dzwięk; 2003

^ 4.Wael Shawky, Sidi El Asphalt's Moulid, wideo, 2002

Wael Shawky:

"Od 12 lat moje realizacje dotyczą specyficznych kontekstów (modernizacja, przesiedlenie, hybrydyzacja kulturowa i marginalizacja). Od 5 lat doświadczam przesunięcia paradygmatu na poziomie koncepcji, praktyki i materiałów i tego, w jaki sposób materiał zostaje przełożony na modłę "religijną". Wiara w chemiczną zawartość materiału tworzy postawę, prowadzącą do wzrostu wartości związków pojęciowych w kategoriach kontrastu pomiędzy metodami produkcji i samym materiałem. Kontrast ten wynika z tego jak traktujemy materiał w przekonaniu, że jest on wykorzystywany w praktyce funkcjonalnej - pewnym myśleniu pragmatycznym. Na przykład wykorzystanie przeze mnie asfaltu ma w sobie element religijny z powodu fundamentalnego konceptualnego przekonania, że chemiczne własności materiału posiadają w sobie coś więcej ponad funkcję. Taka perspektywa przenosi dzieło w to, co nazywam "religijnością".

(...) W większości moich prac zrealizowanych w ostatnim okresie stawiam sobie za cel stworzenie społeczeństwa-hybrydy; systemu społeczeństwa w stanie przejściowym, kondycji, która nie jest dookreślona, przekładu. Swoją rolę postrzegam jako tłumacza - tłumaczenie nabiera mocy w miarę jak zbliżam się do systemu współcześnie istniejącego społeczeństwa. Pojawia się próba dokładnego imitowania innych systemów (nomadyzm, społeczności rolne, miejskie) poprzez analizę antropologiczną i artystyczną. Mamy tu do czynienia z poziomem reprezentacji wynikającym z charakteru imitacji. Jednocześnie wszystkie wybierane przeze mnie elementy są wybitnie specyficzne, a każdy z nich posiada odniesienia historyczne i społeczne. Akt zebrania wszystkich tych elementów w system zbliżony do systemu, w którym funkcjonujemy społecznie, wystawia nas na krytykę nakierowaną na potencjał systemu społecznego. Kiedy systematyzujemy owe specyficzne elementy na tym samym poziomie odniesień co nasza egzystencja, pojawia się pewien cynizm.(...)"

"...W video Cave (Jaskinia), artysta przechadza się po miejscowym supermarkiecie i recytuje wersety z Koranu. Na pierwszy rzut oka wideo sprawia wrażenie transmisji telewizyjnej. Shawky przemieszcza się pomiędzy półkami i mówi bezpośrednio do kamery (...) A tak naprawdę recytuje z pamięci fragmenty Koranu. Robi to bezbłędnie i płynnie, ponieważ w dzieciństwie przez wiele lat uczył się tego tekstu. Tytuł Jaskinia nawiązuje do opowieści o Jaskini i siemdmiu śpiących. Jest to stara legenda grecka, spisana po łacinie przez Grzegorza z Tours, występująca w wielu tekstach religijnych. Shawky recytuje Surah, składające się z opowieści siedmiu mężczyzn, którzy mieszkali w tureckim Efezie około 250 r.n.e., skąd uciekli przed prześladowaniami i ukryli się w jaskini. Po przebudzeniu okazało się, że spali przez 200 lat. W międzyczasie chrześcijaństwo stało się religią obowiązującą w cesarstwie.

Napisy, biegnące przez ekran przesuwają się tak szybko, ze zamiast służyć jako tłumaczenie są potwierdzeniem przekonania, że w rzeczywistości nie ma potrzeby zastępowania oryginalnego języka Koranu, języka arabskiego, innym językiem. W realnym czasie performance'u artyście udaje się zburzyć hierarchię religii i języka.(...) Opowieść o siedmiu śpiących łączy religię i kulturę, funkcjonuje jako metafora opisująca zawrotne tempo kapitalizmu (...) powodujące alienację jednostki."

[N.P.], w: 9th International Istanbul Biennial, Katalog, Istambuł 2005, str. 76.

Wael Shawky

ur. 1971 Aleksandria, Egipt
1994 licencjat na Alexandria University, Aleksandria
1996 laureat Grand Nile Prize, 6th International Cairo Biennial, Kair
2001 absolwent Akademii Sztuk Pięknych, Aleksandria
2001 nagroda honorowa, Rita Longa International Symposium, Codema, Bayamo, Kuba
2004 zdobywca nagrody The International Award of The Islamic World Arts Initiative, Arts International, Nowy Jork.
2004 stypendysta Platform Garanti of Contemporary Art, Stambuł

wybrane wystawy indywidualne:

2006
Drawings (1998-2006), The Townhouse Gallery of Contemporary Art, Kair, EG

2005
The Green Land Circus, Factory Space, The Townhouse Gallery of Contemporary Art, Kair, EG.
Loosing Identity, Ludwigsburg Kunstverein, Ludwigsburg, D

2003
Asphalt Quarter (representation), instalacja, The Townhouse Gallery of Contemporary Art, Kair, EG

2002
When He Decided to Visit the Christmas Village, performance w Main Space, Kair, EG

2001
Transitions
, instalacja, Gemmayzeh, Bejrut, LB
Sidi El Asphalt's Moulid, instalacja, The Townhouse Gallery of Contemporary Art, Kair, EG

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
5 Tage bis zum Ende der Kunst - Fremd bin ich eingezogen, Kunsthalle Fridericianum, Kassel, D
No Man's Land (Part II), Hellenic American Union, Ateny, GR
Choosing My Religion, Kunstmuseum Thun, Thun, CH
Di-Segni/ Drawings, Studio Trisorio, Nepol, I
Art Life and Confusion, 47th October Art Salon Belgrade, Balgrad, RS
No Matter What, I Will Always be Distant From You, The Artists Cinema, Frieze Art Fair, Londyn, GB
Coding: Decoding, Nikolaj, Copenhagen Contemporary Art Center and The Museum of Contemporary Art, Kopenhaga, DK
No Man's Land (Part I), 6th Visual Arts Festival, kodra field, Saloniki, GR
Most Probably I Will Be Performing This Dream Tonight, instalacja wideo usytuwana w kinie Marignan, Hamra, Bejrut, LB
Outside The Living Room, agancja gb, Paryż, F
Stile der stadt, projekt artystyczny, Große Bergstraße, Altona, Hamburg, D.

2005
9th Istanbul Biennial, Stambuł, TR
ADAM, Smart Project Space, Amsterdam, NL
Urban Realities, Focus Istanbul, Martin-Gropius-Bau, Berlin, D
kolekcja muzeum, The Museum of Modern Art Rome (MACRO), Rzym, I
Normalization, Platform Granti of Contemporary Art, Stambuł, TR
FotoCairo 3, The Townhouse Gallery of Contemporary Art, Kair, EG

2004
Mediterraneans, The Museum of Modern Art Rome (MACRO), Rzym, I
Meeting Points, Makan House, Amman, JO
4th Les journées de la Photographie, Centre Culturel Français de Damas, Damascus.

2003
group exhibition, Les Laboratoires d'Aubervilliers, Aubervilliers, F
24/7 Vilnius, CAC museum, Vilnius, LT
50th International Venice Biennale, Wenecja, I
Body and the Archive, Artists Space, Nowy Jork, USA
International Video Invitational, Fa project, Londyn, GB
International Experimental Film Festival, Goethe Institute, Aleksandria / Kair.

2002
Close up an Artistic Collaborative Workshop and Exhibition, (Sweden-Egypt)
Townhouse Gallery of contemporary art, Kair, EG

2001
Rita Longa International Art Symposium, Codema, Bayamo, CU.
2nd Al Nitaq Festival of Visual Arts, The Townhouse Gallery, Kair, EG

2000
Group Exhibition, Meyrson Hall Gallery, Filadelfia, USA,
1st Al Nitaq Festival of Visual Arts, Talaat Harb Square, Kair, EG

1997
Contemporary Egyptian Art, Kunst Historischan Museum, Wiedeń, AT

1996
6th International Cairo Biennial, Museum of Modern Art, Kair, EG

1995
Group exhibition, Al Hanager Gallery, Opera House Complex, Kair, EG

1994
6th Salon of Youth, Akhnaton Art Centre, Kiar, EG

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube