program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

wydarzenia towarzyszące

Wojtek Doroszuk/ Reisefieber

25 I 2007

wernisaż wystawy, czwartek, 24stycznia 2007, godz.18.00

wystawa otwarta od 25 stycznia do 25 lutego  2007 w godz 11.00-18.00

 

Galeria Dolna- Projekt Transkultura 

kuratoka wystawy: Magdalena Ujma

 

Na wystawie Wojtka Doroszuka będzie można zobaczyć jego najnowsze filmy zrealizowane w Berlinie. Bedą one próbą dialogu z wystawą Shahrama Entekhabi It's Been a Long Way, Baby..., która w listopadzie otworzyła cykl Transkultura

 

.....

 

Urodzony w 1980 r. w Głogowie. 2001-2006 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni malarstwa Andrzeja Bednarczyka i interdyscyplinarnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni.

Głównym medium w jakim tworzy jest technika wideo.

W pracy Free Cracow Tour podważa autorytet przewodnika, który przekazuje nie do końca prawdziwe historie na temat zabytków, ukazując w ten sposób  nieistniejące miasto jako simulacrum. Fikcyjne historie odsłaniają niestabilność i niejednoznaczność mówionego, migotanie prawdy, głód autentyzmu. Słuchacze-turyści nie są w stanie odróżnić symulacji od prawdy, fikcyjność opowieści przewodnika-mistyfikatora pożera realność miasta, znosząc ją i ostatecznie zastępując. Oprowadzanie po Krakowie, według Doroszuka, dzieje się w  Baudrillardowskim czasie martwym, w którym nic nie wydarza się realnie, następuje ciągle spiętrzanie zdarzeń/informacji aż do przesytu, a tym samym dochodzi do zachwiania opozycji prawda/fikcja.

Projekt Istanbul 2005 Photostory  to ponad 2000 zdjęć z pobytu w Turcji, które stanowią niezwykłe archiwum dokumentujące podróż artysty. To praca o tworzeniu własnej  pamięci, w momencie naciśnięcia spustu aparatu fotograficznego, pamięci pisanej przez same fotografie i przez nie zastępowanej.

Zakwestionowania istnienia fikcyjnej Krainy Mlekiem i Miodem Płynącej dotyka również inny film Doroszuka – El Dorado, opowiadający w konwencji paradokumentu o rozgoryczeniu Polaków, którzy trafili do Szwajcarii w poszukiwaniu swojego raju, by wplątać się w pajęczynę uprzedzeń wobec Obcego i odnaleźć te problemy i rzeczywistość, od której uciekli.

Sabotażowa akcja Pocztówki ze Stambułu z 2005 roku polegała na włączeniu w obieg,  spreparowanych przez artystę kartek pocztowych pokazujących ciemną, ukrywaną  stronę miasta – turystycznej perły, jego mniej reprezentatywne dzielnice  skrupulatnie odgradzane  od  głównego nurtu ruchu turystycznego. Kreowanie obrazu miasta – iluzji, egzotycznego mirażu na potrzeby przyjezdnych – interesuje artystę głównie  od strony efektu uwiedzenia przez media.

 Poszukiwanie lacanowskiego Realnego i głód autentyzmu stają się kanwą pracy dyplomowej artysty, który wpuszcza nas w swoim obrazie wideo na salę, gdzie ubierane są zwłoki otyłej kobiety. Wymykające się językowemu ujęciu tu i teraz, oddane ekstremalnie chłodno traumatyczne zdarzenie można zestawiać z  reality tv, czy udostępnianymi w Internecie filmami typu snuff (rejestrowane amatorską kamerą w konwencji live, przedstawiające zaplanowane sceny zabójstw czy gwałtów). Poszukiwanie tego, co naprawdę prawdziwe, doprowadza do spotęgowania rzeczywistości aż do obsceniczności.

Wiązać można z tym problemem kolejny  obszar  zainteresowań artysty, jakim staje się sfera języka. Badania mechanizmów funkcjonowania Lacanowskiej sfery symbolicznej dotyczą trzy filmy prezentowane na wystawie Subtitles (tytuł oznacza napisy wyświetlane na dole filmów, tłumaczenia, co w danym momencie jest mówione na ekranie w obcym języku). Lunch, Lunch 2 oraz Picnic – to rejestracje ze spotkań obcokrajowców, którzy podczas wspólnych posiłków prowadzą luźne rozmowy. W Lunchu każda z osób mówi w ojczystym języku, co daje w ostatnich sekwencjach, w których kadr dzieli się na ciągle więcej komórek, efekt komunikacyjnej Wieży Babel. W wersji drugiej porządek odtwarzania sekwencji zostaje odwrócony, następuje zniekształcenie ścieżki dźwiękowej potęgując przytłaczający szum, który zlewa się w hiperrealny nadjęzyk. Kolejną wariacją na temat sztucznej uniwersalizacji języka jest doprowadzenie do sytuacji, w której międzynarodowa grupa podczas sielankowego pikniku porozumiewa się narzuconym językiem polskim, niezrozumiałym dla żadnego z uczestników, film opatrzony został angielskimi napisami. Dziwność tej sytuacji dotyka problemu tego, co tracone podczas tłumaczenia, przekładania jednego języka na drugi.

^ Wojtek Doroszuk, Reisefieber, wideo, 2007, fot. Marek Gardulski

^ Wojtek Doroszuk, Reisefieber, wideo, 2007, fot. Marek Gardulski

^ Wojtek Doroszuk, Reisefieber, wideo, 2007, fot. Marek Gardulski

^ Wojtek Doroszuk, Reisefieber, wideo, 2007, fot. Marek Gardulski

^ fot. Agata Biskup
 

^ Wojtek Doroszuk, Party, wideo, 2006

^ Wojtek Doroszuk, Free Cracow tour, akcja w przestrzeni publicznej, 2005

^ Wojtek Doroszuk, Picnic, wideo, 2005

^ Wojtek Doroszuk, Picnic, wideo, 2005

^ Wojtek Doroszuk, Lunch, wideo, 2005

Wojtek Doroszuk

„(…) Inspiruje mnie fenomen ‘turyzmu’: przyjemność, która go przesiąka oraz ‘nadymane’ piękno, które go otacza; dawanie świadectwa ‘bycia tutaj’ i poczucie iluzji, które ze sobą niesie.” W czasie półrocznego pobytu w Stambule miałem okazję wziąć udział w wycieczce turystycznej po obszarze historycznego Konstantynopola. Przewodnik roztaczał m.in. wizję taktycznego geniuszu władców otomańskich oraz swoisty, acz popularny w Turcji pogląd na drażliwą sprawę zagłady Ormian przed 80 laty. Okoliczności wycieczki, bynajmniej nie ze względów faktograficznych, okazały się punktem bezpośrednio nakreślającym charakter kilku moich kolejnych prac, a ich reminiscencje wpisują się w genezę ostatnich projektów. Free Cracow Tour z jednej strony podkopuje autorytet przewodnika jako kompetentnego źródła wiedzy, inicjatora ‘misterium’ oswojenia obcej przestrzeni społecznej, jej historii i rytuałów (którym i tak nigdy do końca się nie zaufa), z drugiej zaś, w przejaskrawionej i wyekstrahowanej formie, buduje za pośrednictwem turystycznego doświadczenia przestrzeń, która w gruncie rzeczy nie istnieje – miasto-widmo, quasi-rzeczywistość, w której ‘fakt’, ‘prawda’ i ‘informacja’ relatywizują się i migotają swymi biegunami. Ale nas to nie obchodzi. Nie mamy na to czasu. Robimy kolejne zdjęcie i biegniemy dalej.

 „(…) O byciu ‘stamtąd’ właśnie i możliwości/niemożliwości komunikacji w sytuacji, kiedy nikt nie jest ‘stąd’ traktuje powstały w Stambule tryptyk filmowy – Lunch, Lunch[2] i Picnic. Lunch jest rejestracją spotkania (w okolicznościach lunchu właśnie) ośmiu osób różnej narodowości. Spożywając wspólny posiłek prowadzą luźną konwersację. Po pewnym czasie spostrzegamy, że dyskusja i zrozumienie są tu sprawą co najmniej iluzoryczną: nikt z 6 obecnych nie używa języka uniwersalnego, powszechnie rozumianego. Z gwaru wyłaniają się języki: hiszpański, turecki, niemiecki, duński, rumuński i polski. W dalszej części filmu, obraz dzieli się kolejno na dwa ekrany, następnie na 4, 16 i 64, dźwięk zaś roztapia się w ‘uniwersalnym noisie’. Wersja [2] ‘uniwersalizuje’ sytuację kompozycją sekwencji biegnących wstecz. Picnic, będąc logicznym następstwem Lunchu, prowadzi do sytuacji, w której międzynarodowa grupa ‘porozumiewa się’ językiem obcym, jak również niezrozumiałym dla żadnego z uczestników. Jest nim język polski. Sens wypowiedzi budowany jest ustalonym, konwencjonalnym porządkiem, a film opatrzony jest angielskimi (uniwersalnymi) napisami, co stanowi jedyną szansę poznania treści wypowiadanych kwestii. Nierealna sceneria tonącej w słońcu polany, kolorowe balony, owoce, tort etc., w parze z bardzo-łamaną-polszczyzną nadają całej sytuacji wymiar surrealny. Z drugiej strony, w realizacji tej starałem się uwypuklić problem posługiwania się obcym (choć zuniwersalizowanym) kodem językowym, którego następstwem jest mnogość zaburzeń w sferze komunikacyjnej; w praktyce próba ich ominięcia sprowadza językową relację na tor konwenansu.”

Wojtek Doroszuk, Atrakcje turystyczne, Free Cracow Tour, projekt i jego geneza

.....

 

"(...) Pomysł projektu Pocztówki ze Stambułu, 2005 zrodził się w 2005 roku podczas stypendium Doroszuka w Stambule. Tamtejszy uniwersytet zafundował studentom wycieczkę po mieście. Przewodnik nie wiedział, że oprowadza artystów i politologów i manipulował faktami z historii kraju. Doroszuk otrzymał fałszywy obraz przeszłości, więc postanowił – odwrotnie niż w Krakowie Free Cracow Tour, 2005 – podarować miastu prawdę.. Wydrukował pocztówki z głównymi zabytkami, a następnie niepostrzeżenie zainstalował je na stoiskach z pamiątkami. Zamiast tradycyjnego podpisu na odwrocie, drobnym drukiem informował o zagrożeniu terroryzmem, wysokim zanieczyszczeniu, fali nielegalnej emigracji, prostytucji, honorowych morderstwach itp.
 
Większość przybywających do Stambułu osób ucieka przed nędzą życia na wsi oraz przed narastającą na Wschodzie falą przemocy; wiele przybywa z ogarniętych wojną terenów kurdyjskich. Przybywają w liczbie 1400 każdego dnia, 43000 każdego miesiąca; ponad pół miliona ubogich, głodnych ludzi każdego roku.
 
Doroszuk liczył na to, że pocztówka powędruje np. do Korei. Istotna była też reakcja środowiska tureckiego - jeden z profesorów Uniwersytetu Sabanci zakwestionował jego prawo do realizacji takiego projektu – „Oni odmawiają nam prawa mówienia o prawdziwym mieście dlatego, że jesteśmy z zewnątrz, mamy status obcego (...). Mimo, że jestem tu i teraz (...) muszę oglądać tylko przeszłość, miasto historii. Nie mogłem przejść ze statusu obserwatora do statusu uczestnika - mówi Doroszuk.”
 
M. Branicka, Artysta na wycieczce, „Art&Business”, nr 11/2006, ss. 53-54.

.....

Wojtek Doroszuk

Ur.1980, Głogów, Polska

2001 – 2006 student malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

2005 staż stypendialny na Uniwersytecie Sabanci (FASS - Wydział Sztuk i Nauk Społecznych) w studiu projektowym Erdağa Aksela i pracowni wideo Yoong Wah Alexa Wong, Stambuł, Turcja

2005 - 2006 stypendium ministra kultury

mieszka i pracuje w Krakowie

 

 wybrane wystawy indywidualne :

2006

Subtitles, Galeria Fundacji F.A.I.T, Kraków, PL

 

wybrane wystawy zbiorowe:

 

2006

 

'Catodica 2' międzynarodowa wystawa sztuki video ; LipanjePuntin Gallery, Teatro Miela, Triest, I

Elképzelések egy fiktív akadémiáról / Models for a Fictional Academy, Barcsay Hall, Węgierski Uniwersytet Sztuk Pięknych, Budapeszt, HU

festiwal video ‘Rzym Cracovia’, koordynacja: Fundacja F.A.I.T, galeria Container, Rzym, I

ASP.KRK.RAS.LDN. Młodzi Brytyjczycy, młodzi Polacy, zamek w Nowym Wiśniczu, Nowy Wiśnicz, PL

Sztuka w służbie lewaków (w ramach projektu ‘Bad News’ Magdaleny Ujmy i Joanny Zielińskiej), Galeria Kronika, Bytom, PL

Die Vergänglichkeit des Schönen, międzynarodowy festiwal video, Park Mostów, Hala Miejska miasta, Goerlitz, D .

Nie lękajcie się! Religijność i Dewocja, sześć mieszkań prywatnych, Warszawa, PL

Festiwal El Dorado, Teatr Łaźnia Nowa, Kraków, PL

Nasze najgorsze zdjęcia (w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie), Galeria Fundacji F.A.I.T, Kraków, PL

Języki obce, BWA Galeria Sztuki Współczesnej, Wrocław, PL

 

2005

W Samym Centrum Uwagi [2], CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, PL

IN OUT Festiwal - przegląd realizacji wideo, animacji cyfrowych i krótkich form dokumentalnych; CSW Łaźnia, Gdańsk, PL

Change/Przemiana (polsko - niemiecki projekt kulturalny), ernst + gladiola - Netzwerk für Interkulturelle Kommunikation; Poczdam, D; Wrocław, Kraków, PL

(Re)prezentacja’ młodej sztuki z Krakowa, Le Lieu, Quebec, CA

Bez problemu, Stowarzyszenie Artystyczne Otwarta Pracownia, Kraków, PL

Ładnie? O ładnym…, Młyn nr 2. ‘Ziarno’, Kraków, PL

 

2004

Szara Strefa / Grey Zone, Galeria Platan, Budapeszt, H

Urbanistyka Lwowa (w ramach ‘Roku Polskiego na Ukrainie), Akademia Sztuk Pięknych we Lwowie, Pałac Sztuk, Lwów, UA

 

.....

Patroni Medialni wystawy:

Gazeta Wyborcza, TVP 3 Kraków, Onet.pl, Cracow-life.com/e-krakow.com, Le Monde diplomatique, Tygodnik Powszechny, Radio TOk FM, OBIEG, TVP KULTURA, SwiatObrazu.pl, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Independent.pl

 

 

Reisefieber, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, PL

 

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube