program - forum - linki - kontakt - partnerzy -english

jesper alvaer & isabela grosseová

Artysta urodził się w Kopenhadze w 1973 roku, dorastał w Oslo, teraz mieszka i pracuje w Pradze i w Oslo. Prowadzi życie nomady, ciągle poszukując odpowiedniego dla siebie miejsca. Wiele podróżował po Japonii, Chinach i Mongolii. Interesują go imigranci, zajmował się chińską i wietnamską społecznością w Pradze. Tworzy przede wszystkim wideo. Najbardziej absorbuje go bezpośrednio otaczająca rzeczywistość. Z pewną naiwnością stara się oddać to, co go otacza, próbując efemeryczne zdarzenia zachować "na zawsze". Bada płynną granicę pomiędzy tym, co realne, a tym, co fikcyjne. W pracach artysty uwagę może przyciągać nie tyle refleksja poprowadzona nad medium, co samo ulotne, zatrzymane na kilka sekund doświadczenie. Alvaer chętnie współpracuje z innymi artystami. Z Japończykiem Tetsu Takagi zrealizował projekt Second Planet: Tokyo/Prague, Prague/Tokyo. Projekt dla Bunkra Sztuki współtworzy z Isabelą Grosseovą. W podjętej przez nich podróży wyruszają na spotkanie z Obcym szlakiem peryferyjnej Europy. W działaniach Alvaera obecne są stałe elementy - chęć spotkania z drugim człowiekiem, prawdziwego odczucia miejsca i trudu wędrówki, przy zachowaniu skromnej postawy osoby, która chce poznać, a nie manifestować swoją wyższość.

W ramach pierwszej części projektu "Transkultura" realizowanego w Moravian Gallery w Brnie Jesper Alvaer i Isabela Grosseová przedstawili instalację w Atrium Pałacu Pražáka (wernisaż 12.10.2006), ściśle związaną z ich podróżą. Instalacja składa się z różnych przedmiotów, pożyczonych z publicznych i prywatnych czeskich kolekcji sztuki, bezpośrednio lub pośrednio związanych z Afryką Północną. Różna proweniencja zgromadzonych przedmiotów obrazuje związki kulturowe, od prywatnych, przez historyczne aż po ideologiczne. Kolejną realizacją towarzyszącą podróży artystów do pięciu krajów - Maroka, Algierii, Tunezji, Libii oraz Egiptu - jest projekt zaproszenia pięciu indywidualności z poszczególnych krajów, poznanych na trasie podróży. Zaproszeni goście będą mogli na czas całego projektu mieszkać w Brnie, mogąc swobodnie czuć się w mieście, korzystając w pełni z możliwości, które oferuje. Ich indywidualny przyjazd, często z powodów różnego rodzaju restrykcji, mógłby być niemożliwy.

^ Jesper Alvaer, Praque Open, wideo, 2004

^ Jesper Alvaer, Traffic, audio cd, 2003

^ Jesper Alvaer, Draw a Line and Follow, wideo, 2001

^ Jesper Alvaer, From 36 Views on Fuji, wideo, 2001

^ Jesper Alvaer, Gravity, wideo, 2001

^ Jesper Alvaer, Reflex, wideo, 2001

^ Jesper Alvaer, Oranges, wideo, 2001

^ Jesper Alvaer, Birds, wideo, 1999

Jesper Alvaer:

"Przemieszczanie się było zawsze niedłącznym elementem mojego życia. Rodzice, matka Szwedka i ojciec Norweg, poznali się w Tunisie i wyjechali do pracy w Kopenhadze, gdzie się urodziłem. Trzy lata później moja rodzina przeniosła się do Oslo i tam dorastałem. W Oslo bardzo często przeprowadzaliśmy się - z mieszkania do domu, z powrotem do mieszkania, z miejsca na miejsce, tam i z powrotem. Po rozwodzie rodziców krążyłem pomiędzy ich domami. W Boże Narodzenie i w czasie wakacji letnich odwiedzaliśmy dziadków - jednych w Szwecji, drugich na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Oboje rodzice byli etatowymi pracownikami biur turystycznych, więc chętnie korzystaliśmy z ofert tanich biletów i podróżowaliśmy w odległe miejsca, kiedy tylko mieliśmy na to czas. W naszym domu przez parę lat pracowało kilka au pair, między innymi z Anglii, Chin i Norwegii. Wśród dłuższych podróży znalazły się wyprawa do Malezji, gdzie prawdziwym odkryciem okazało się miejscowe Chinatown i na Wyspy Bahama, gdzie wyjście z samolotu samo w sobie było już doświadczaniem tropików. Kiedy byłem nastolatkiem miałem dostęp do niemal darmowych biletów, dzięki czemu podróżowałem dużo, często i małym kosztem. Później studiowałem sztukę i była to racjonalna decyzja, polegająca na odrzuceniu innych możliwości. Romantyczna przeprowadzka do Paryża w roku 1994 zapoczątkowała dłuższą wędrówkę, w tym również studia w zakresie teatrologii i sztuki w Auvergne, Montpellier i Pradze. Potem pojawił się pomysł przekształcenia pracowni w sytuację ruchomą i elastyczną, połączoną z podróżowaniem oraz twórczością opartą na znacznej mierze na filmowaniu. Zacząłem interesować się nie tylko dokumentacją i obserwowaniem, ale także osobistą ingerencją i współdziałaniem. W ten sposób, skupiając się na wielu możliwościach (w podmiotowo-kulturowym heideggerowskim kontekście) koncentrowałem się na czymś bardzo odległym ("obcym"), a jednocześnie znajdującym się bardzo blisko, dosłownie po sąsiedzku. Odczytywałem szerszy kontekst poprzez takie szczegóły jak facet dostarczający coś do przegryzienia późną porą, co w takim samym stopniu mogło mówić o wojnie domowej w Algierii, przekazywać najnowsze wiadomości z Palestyny, informacje na temat nowej strefy ekonomicznej w południowo-wschodnich Chinach, czy też po prostu mówić o anonimowym przyniesieniu pizzy.

Zatem ostatecznie sztuka ta nie dotyczy tak bardzo przemieszczania się, bycia wyobcowanym czy podróżowania; jest czymś zupełnie odwrotnym. Ostatecznie - doświadczenie pracy jest oparte na kontraście odmienności, otwierając oczywiste aspekty "innego" i "obcego", aby ostatecznie udowodnić, że widz jest tym samym.

Jeśli chodzi o problem "emigranta" to sądzę, że kwestia emigracji dotyczyła Norwegów w XIX w. Obecnie dzięki ogromnemu rozwojowi gospodarczemu przeważająca liczba Norwegów podróżuje po to, aby zobaczyć słońce i doświadczyć tego, czego nasza kultura nie może im zaoferować. Należę do grupy, która zasadniczo nie ma wiele wspólnego z problemem migracji, imigracji i emigracji, który jak wszyscy dobrze wiemy jest kwestią "problematyczną"."

[Tłumaczenie: Małgorzata Sady]

"…Rodzaj ekspresji stosowanej przez Alvaera jest nadzwyczaj skuteczny. Artysta kreuje scenę czy też coś, co sam nazywa metaforą i w ciągu kilku sekund jest w stanie wywołać reakcję emocjonalną u widza."

Vladan Sir, Little Wonders, "Umelec International", vol. 6, 2002

"Jesper Alvaer realizuje filmy wideo, których po nakręceniu nie poddaje właściwie obróbce. Interesuje go ogromnie żywe otoczenie, ale w subtelnych realizacjach artysty prawie niemożliwe jest odnalezienie choćby nieznacznej refleksji na temat rzeczywistości. On sam pracuje nad zrozumieniem różnicy między iluzją i mirażem - między tym, w co wierzymy a prawdą."

Boris Ondreička, Video works of Jesper Alvaer http://www.kontakt.erstebankgroup.net/report/galleries/jesper/en

"Istnieje bogata tradycja traktująca galerię jako miejsce gdzie pozwala się przybierać kształt najbardziej niezrozumiałym modelom myślowym. Mimo tego, całkowicie inny aspekt wysuwa się na plan pierwszy w "Rzeczach, których nie znacie" - a mianowicie to, jak ważne jest przesyłanie do przestrzeni galerii przeżycia poprzez medium. A najważniejsza kwestia zajmująca Alvaera to zwrócenie uwagi na przeżycie, które pojawia się kiedy wyjdziemy z galerii."

Jiří Ptáček, Thin Czech Line, "Umělec" 3/2003, p.89.

"...Nie mieliśmy pełnej jasności, jednak pół dnia spędziliśmy odgrywając niekonwencjonalne role. Byliśmy turystami w rodzinnym mieście. Jako grupa pozwoliliśmy, aby kierowały nami pomysły Alvaera i nawet nie pytaliśmy o koncepcję całego programu. Ktoś inny zajmował się teraz nami i bez żadnej presji odbieraliśmy dar obserwacji Alvaera. Na jedno popołudnie zostaliśmy zwolnieni z obowiązku siedzenia przed komputerem, tworzenia sztuki. Jedno popołudnie mogliśmy spędzić w ten sposób."

Jiří Ptáček, Alvaer Under an Ardent Sun, "Umelec" 1/2003, p.13.

" Jesper Alvaer tworzy sztukę z zacięciem socjologicznym. Unika ideologicznego zaangażowania. Jego akcje są delikatne w stosunku do ludzi, on sam nimi nie manipuluje. Daje nam nowe możliwości, możemy sami pytać, poszukać materiałów. Daje nam impuls i pewne narzędzia do ręki. Oswaja ze świadomością, że obok nas żyją Inni, ale ich tajemnic do końca nie zgłębimy, że istnieją różnice kulturowe, których on nie stara się sforsować."

Biennale w Pradze: marzenie o wielkości, Rozmawiają Magdalena Ujma i Joanna Zielińska, http://www.bunkier.com.pl/
index.php?section=teksty_bunkier‚"=teoria&more=22

Jesper James Alvaer

ur. 1973, Kopenhaga, Dania
1991 - 1993 student historii idei na Uniwersytecie w Oslo
1994 - 1994 student komunikacji wizualnej w École Brousse, Montpellier
2001 - 2000 student CooperUnion School of Art, Nowy Jork
2002 - 2003 stypendysta Centrum Sztuki Współczesnej, Kitakyushu
2003 laureat Tranzit Art Prize
1997 - 2004 student na Akademii Sztuk Pięknych w (MFA) Pradze
2004 - 2006 ITAM-ARCCHIP (Advanced Research Center for Cultural Heritage Inter-Disciplinary Projects), Czeska Akademia Nauki, Praga
współpraca z Galerią Display w Pradze
mieszka i pracuje w Pradze i Oslo

wybrane wystawy indywidualne:

2006
Transkultura: Akt I, wspólnie z Izabelą Grosseovą, Moravská Galerie, Brno, CZ
Ideal Identity, Czech Center, Nowy Jork, USA

2005
Fair, Royal College of Art, Londyn, GB

2003
Gin & Yang, program wideo, Galeria K & S, Berlin, D
Traffic, Fokuoka Museum of Art, Kitakyushu Museum of Art, J

2002
Gracze / Players, BWA, Wrocław, PL
Jesper Alvaer - video installation, Galeria Mala Spalovka, Praga, CZ
From Japan with Love, Galeria Display, Praga, CZ
Laska, Centrum súčasného umenia, Bratysława, SK

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
By the Way, Jiří Švestka Galerie, Praga, CZ
Economy Class, Alliance Française, Nairobi, K
Absolutely Private, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokio, J
In the Neighbourhood, De Veemvloer / Artwalks, Amsterdam, NL
Fresbee, Dům Umění, Brno, CZ
EUROPart, Billboards, Wiedeń, A

2005
Definition of Everyday, Prague Biennale 2, Praga, CZ
Biennal for Young Artists, Dům U Kamenného zvonu, Galerie hlavního města Prahy, Praga, CZ
Fortunetellers, BABA, Kanazawa, J
The Water Event, Astrup Fearnley Museum for Moderne Kunst, Oslo, N; The Migros Museum Für Gegenwartskunst, Zurych, CH
IRREDUCIBLE, Wattis Institute for Contemporary Art, San Francisco; Miami Art Central (MAC), Miami; Bronx Museum of the Arts, Nowy Jork, USA

2004
Foreign Bodies, NoD, Roxy, Praga, CZ; Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, D
Avant propos, Galerie RX, Paryż, F
Challenge, Centrum súčasného umenia - Synagóga, Trnava, SK
How 2 End A Message, 45. Oktobarski Salon - Kontinentalni doručak, SKC, Belgrad, SCG
UKS Biennalen IIII, UKS, Oslo, N
Passages d'Europe, Musee d'art moderne, Saint- Etienne, F
Supraphon / Ma Chanson Favorite, Galeria Maison d'Art, Osaka, J
A.K.A. (Also Known As), Berliner Kunstprojekte, Berlin, D
Like Beads On An Abacus Designed To Calculate Infinity, Rockwell, Londyn, GB
Peregrinations, Multiplace 3, České centrum, Bratysława, SK
desidolize now, Jeune Creation 2004, Grande Halle de la Vilette, Paryż, F
access cz.hu.pl.sk., we współpracy z R. Kuśmirowskim (PL), B. Ondreicką (SK) i Kis Varsó (HU), Praga, CZ
Collective Non-hereditary Memory (Chinese Whisper), Galeria Display, Praga, CZ
Chinatown Project part 2, Praga, CZ
New Video, New Europe, The Renaissance Society, Chicago; The Contemporary Art Museum, St. Louis, USA; Tate Gallery, London, GB; Stedelijk Museum, Amsterdam, NL; Museum of Art, North-Dakota; The Kitchen, Nowy Jork, USA

2003
Meta Project, Her Project, Goethe - Institut z Galerią Display, Praga, CZ
Things You Don't Know, Galeria K & S, Berlin, D
Old Habits Die Hard, Sparwasser HQ, Berlin; Hamburger Bahnhof, Berlin; Motorenhalle, Drezno, D; Norwich Gallery, Norwich, GB; Kunstnernes Hus, Oslo, N; Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi, Stambuł, T; Yeans/Rex/Galleri Box Kungshoeyd, Göteborg, S; Art in General, Nowy Jork, USA
Kompression, Kolonie Wedding, Berlin, D
Sporveien, Oslo Open 2003, projekt w przestrzeni publicznej, Oslo, N
In/Out, Praga, CZ; Trafo-Budapest, Budapeszt, HU
In Situ. Chinatown Project part 1, Galeria Display, Galeria Jelení, Praga, CZ
Cafe Bratislava, Kunstlerhaus Passage Galerie, Wiedeń, A
Mobile Seminar, Praga, CZ
Prag - Aktuelle Videokunst w ramach Balkan Konsulat, Graz, A
Catalyst Arts, Belfast, NI; 911 Media Center, Seattle; Minicine, Los Angeles, USA; Dundee Contemporary Arts, Dundee, GB; Hull Time Based Arts, ROOTX Festival, Hull, GB; Videotage, Hongkong, CH; Galeria Soap, Kokura; Center for Contemporary Arts, Kitakyushu, J; Art in General, Nowy Jork, USA; Moving Image Center, Newton, NZ; The Red Gate Art Academy, Pekin, Chiny
Enter Human, Open Studios (CCA), Kitakyushu, J

2002
Dukes of Hazard, Maeda Studio (CCA), Kitakyushu, J
Norvegian Student Film Festival, Filmhuis Lumen, Delft, NL
Pass Me the Butterfly, Galeria d.u.m.b.o. arts center (dac), Nowy Jork, USA
Wechelstube, Eigen+Art, Stuttgart, D
Umělec Presentation, Palais de Tokyo, Paryż, F
Fair, Royal College of Art, Londyn, GB
Extradi(c)tion, Museo del Agua, Lizbona, P
Collective Nostalgia, Biennial for Young Artists, Národní galerie, Praga, CZ
Le Jardin de Kaboul, Akademie vytvarnych umeni, Praga / School of the Art Institute of Chicago, Praga, CZ

2001 - 1998
Ostensiv, Kunstraum b/2, Lipsk, D
Festiwal Criss Cross, Broumov, CZ
Distant Similarities or Something Better Than Cosmetics, Muzeum súčasného umenia, Praga, CZ
Maxisklad, Manes, Praga, CZ
Skeleton Peleton, Otevřené ateliéry, Praga, CZ

Isabela Grosseová

ur. 1976, Praga, Czechy
1994 - 1995 studentka malarstwa współczesnego na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze
1995 - 1999 studentka Inter-Media Art Studio, Akademia Sztuk Pięknych w Pradze
1997 studentka na Universite Libre de Bruxells, Bruksela
1998 studentka Kungliga Konsthogskolan, Sztokholm
1999 laureatka nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych, Praga
1999 - 2000 studentka architektury, Szkoła Architektury, Praga
2000 - 2001 praca dyplomowa w pracowni prof. Miliana Knížáka, Akademia Sztuk Pięknych w Pradze
2001 - 2005 artysta architekt w AP Atelier w Pradze
2003 stypendium Artist in Residence, Art in General, Nowy Jork
2005 artysta architekt w pracowni Acconci Studio, Nowy Jork
mieszka i pracuje w Pradze

wybrane wystawy indywidualne:

2003
Habitable Statues, Art in General, Nowy Jork, USA

2002
Habitable Pictures, Galeria Caesar, Ołomuniec, CZ
Habitable Pictures, Galeria Jelení, Fundacja i Centrum Sztuki Współczesnej, Praga, CZ

wybrane wystawy zbiorowe:

2006
Open Studios, Vermont Studio Center, Johnson, USA
Japanegro, Gallery Onetwentyeight, Nowy Jork, USA
Biennale Sztuki Współczesnej Zlín, CZ

2005
Vlastní pohled / Private View, projekt z Jesperem Alvaerem, Telč, CZ
Systems You Have Seen, Linz Kunsthalle, Linz, A
Collective Non-hereditary Memory II, projekt podróżniczy z Jesperem Alvaerem, Praga / Libuš, CZ

2004
Systems You Have Seen, Veletržní Palac, Praga, CZ
Past Splendor of Diversity, Finaliści nagrody Jindřicha Chalupeckiego, Dům Umění, Brno, CZ
Autumn Plot, projekt "Gemine Muse", Racconigi Castle, Racconigi, I

2003
Youngest, Veletržní Palác, Praga, CZ
Biennale Sztuki Współczesnej, Zlín, CZ
M. Knizak a jeho atelier na AVU, Alsova Jihoceska Galerie, Czeskie Budziejowice, CZ

2002
Centrum voor Beeldende Kunst, Dordrecht, NL
Habitable Pictures, Galeria Narodowa, Praga, CZ

2001
Wystawa prac dyplomowych studentów ASP, Veletržní palác, Praga, CZ

bibliografia

- Jiří Ptáček, Tenká česká linie, "Umělec" 3/2003, s. 86-89.
- Tenże, Alvaer pod rozpáleným slunkem, "Umělec" 1/2003, s.13.
- Vladan Šír, Little wonders, "Umělec" 1/2002, s. 92-93.

^ do góry

16 XI - 31 XII 2006
shahram entekhabi
It's Been a Long Way, Baby...

23 III - 22 IV 2007
wael shawky
Droga czterdziestu dni. Kultura wody - kultura suszy

27 IV - 03 VI 2007
olaf breuning
Woman and Dead

06 VII - 02 IX 2007
jesper alvaer, isabela grosseova
Figure and Ground

07 IX - 21 X 2007
adrian paci
Miejsca pomiędzy

13 XII - 27 I 2008
loulou cherinet
Verbatim

TRANSKULTURA: sztuka i płynna rzeczywistość XXI wieku.

Konferencja w ramach obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzynarodowego w Polsce.

czytaj

copyright 2006 bunkier sztuki | design: nowy projekt | software: silvercube